Odznaki Zasłużony Honorowy Dawca Krwi – jak je otrzymać?
Dość często czy to w mailach czy też na fanpage-u na facebooku zadajecie nam pytanie o to w jaki sposób otrzymać odznakę Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi (ZHDK). Pytanie to zadają nie tylko “młodzi” (stażem) krwiodawcy ale także osoby, które są dawcami od wielu lat. Niektóre osoby nawet nie wiedziały, że w ogóle istnieją jakieś odznaki dla honorowych dawców krwi. Znaczna część krwiodawców oddaje krew z potrzeby serca. Oddają ją ponieważ chcą pomóc pacjentom przebywającym w szpitalach w ich walce z chorobami, dlatego też nigdy nie interesowali się tematyką odznaczeń czy też innych korzyści (przywilejów) płynących z krwiodawstwa. Jednak jedno nie wyklucza drugie. Postanowiłem więc, że przybliżę zarówno samą procedurę przyznawania odznaki ZHDK jak i zasady na jakich ta odznaka zostaje przyznana. Po pierwsze …
Kto może otrzymać odznakę ZHDK?
Zgodnie z przepisami zawartymi w Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 sierpnia 2006 r. w sprawie określenia wzoru oraz szczegółowych zasad i trybu nadawania odznaki honorowej “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi”” odznaczenie może otrzymać honorowy dawca krwi, który w dowolnym okresie czasu oddał odpowiednią ilość krwi lub jej składników. I tak …
Dawcy krwi:
1) kobiecie, która oddała w dowolnym okresie co najmniej 5 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość jej składników,
2) mężczyźnie, który oddał w dowolnym okresie co najmniej 6 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość jej składników
– przysługuje tytuł “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi III stopnia” i brązowa odznaka honorowa “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi III stopnia”.
Dawcy krwi:
1) kobiecie, która oddała w dowolnym okresie co najmniej 10 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość jej składników,
2) mężczyźnie, który oddał w dowolnym okresie co najmniej 12 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość jej składników
– przysługuje tytuł “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi II stopnia” i srebrna odznaka honorowa “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi II stopnia”.
Dawcy krwi:
1) kobiecie, która oddała w dowolnym okresie co najmniej 15 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość jej składników,
2) mężczyźnie, który oddał w dowolnym okresie co najmniej 18 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość jej składników
– przysługuje tytuł “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi I stopnia” i złota odznaka honorowa “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi I stopnia”.
Wzory odznaki honorowej jak i wygląd wydawanej do niej legitymacji określają załączniki, które zostały dołączone do rozporządzenia. Ponadto rozporządzenie określa np. sposób noszenia odznaki
odznakę honorową “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” nosi się na prawej stronie piersi.
Kto nadaje odznakę “ZHDK”?
Ewidencję nadanych odznak honorowych “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” prowadzi Polski Czerwony Krzyż. To właśnie PCK jest podmiotem, który nadaje tytuł “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” i odznakę honorową “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi”. Takie uprawnienie zostało przyznane PCK w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi. Wydatki związane z nadaniem odznaki, o której mowa w ustawie, pokrywane są z budżetu państwa. Odznakę ZHDK nadaje się na pisemny wniosek jednostek organizacyjnych Polskiego Czerwonego Krzyża, stowarzyszeń i klubów zrzeszających honorowych dawców krwi oraz jednostek organizacyjnych publicznej służy krwi.
Procedura nadania odznaki ZHDK
Jeżeli chodzi o procedurę jak to w naszym kraju bywa jest “różna”. W większości przypadków droga, którą musi przebyć krwiodawca jest taka :[su_list icon=”icon: angle-double-right”]
- oddajesz 5 lub 6, 10 lub 12, 15 lub 18 litrów krwi lub odpowiadającą tej objętości ilość innego składnika krwi w dowolnym okresie czasu
- pobierasz zaświadczenie o ilości oddanej krwi i jej składników z Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa (RCKiK) lub jego oddziału terenowego,
- zanosisz je do najbliższego oddziału okręgowego lub rejonowego Polskiego Czerwonego Krzyża. Możesz również zapytać się czy samo centrum krwiodawstwa lub oddział terenowy nie przyjmuje wniosków o odznakę ZHDK. Jeżeli przyjmuje możesz złożyć wniosek w punkcie.
- przychodzisz w ustalonym przez PCK terminie po odbiór odznaki i legitymacji (może to być zarówno zwykły dzień jak i jedno ze świąt dawców krwi np. Światowy Dzień Krwiodawstwa czy Dni Honorowego Krwiodawstwa PCK).
Przykładowe formularze wniosków o nadanie odznaki Zasłużony Honorowy Dawca Krwi:
– wniosek-zhdk-lodz-2018 (nie drukuj)
– wniosek-zhdk-ogolny (nie drukuj)
– wniosek-zhdk-krakow-2018 (nie drukuj)
– wniosek-zhdk-walbrzych (nie drukuj)
– wniosek-zhdk-warszawa (nie drukuj)
– wniosek-zhdk-wroclaw (nie drukuj)
Zdarza się, że dany oddział PCK wydaje odznakę bez zaświadczenia z centrum. Robi to na podstawie legitymacji donacyjnej gdzie masz wbijane pieczątki po każdorazowej wizycie w punkcie poboru krwi. Są też oddziały PCK, które nie wyznaczają terminu odbioru gdyż wręczają odznaki “od ręki”.
Kolejną odznaką za litraż po odznace “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” jest odznaka resortowa Ministerstwa Zdrowia “Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu”. Oprócz wymienionych już odznak ZHDK i HDK-ZdZN, honorowi dawcy krwi mogą otrzymać również inne odznaczenia. Opis zasad ich przyznawania możecie zobaczyć na podstronie “Odznaki HDK” są one jednak nadawane już nie za samo posiadanie odpowiedniego “litrażu” na koncie ale również za aktywne działanie na rzecz propagowania ruchu honorowego krwiodawstwa.
Oddac krew z nadzieja ze jakies zycie zostalo uratowane i nie czekac na oklaski i prezenty to nie tylko medal czy order,to mala ksiazeczka tak cenna ze nikt ci jej zaslug nie odbierze,to uratowane czyjes zycie,bezcenny dar człowieka dla człowieka.SHCH&A.CH
Ile trzeba oddać krwi aby otrzymać legitymację? Ja oddałam 5 x 450 ml .
Witam serdecznie!
Nowe legitymacje są w postaci plastikowych kart na których nie da się niczego zapisywać poza naszymi danymi personalnymi https://krwiodawcy.org/pierwsze-nowe-legitymacje-hdk Jeżeli Twój RCKiK nie ma zapasów legitymacji książeczkowych to otrzymasz taką albo zaproponują Ci dostęp internetowy jeżeli takowy jest. W innym przypadku musisz sam zakupić taką książeczkę np na allegro lub zapisać się do klubu HDK, który wydaje takie legitymacje.
Witam. Mam pytanie. Gdy byłem młodszy oddawalem krew w wojsku i kilka razy później. Dostałem wtedy taką miękką książeczkę. Teraz po około 20 latach zacząłem na nowo oddawać krew. Może ktoś wie czy mozna w jakiś sposób doliczyć tą kiedyś oddaną krew. Teraz mam taką książeczkę twardą. Pani w punkcie krwiodastwa wpisała w niej tylko ostatnio dodaną krew.
Witam serdecznie!
Czy masz tą miękką książeczkę potwierdzającą oddania?
Czy oddawałeś w punkcie który podlegał pod to samo centrum co oddajesz teraz czy były to punkty podlegające pod Wojskowe centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa?
Dokumentacja papierowa w RCKiK była przechowywana przez określony czas od ostatniej donacji i po tym czasie niszczona. Jeżeli więc to było dawno może być problem z odtworzeniem chyba, że masz tą papierową miękką książeczkę. Jeżeli jednak oddawałeś gdy był już system komputerowy to dane są w bazie Tylko trzeba znaleźć centrum gdzie oddawałeś. Nie ma centralnej bazy dla całej Polski.
Nie warto oddawać krwi
O po co oddawać.
Głogów ośrodek Herkules limituje zhdk
Gdzie moje komentarze
Witam serdecznie!
Komentarze są moderowane ze względu na automatyczne skrypty rozsyłające reklamy o treściach pornograficznych.
Nie chcesz to nie czytaj może inni poczytają jak się obchodzi z zhdk.
Witam, PCK za możliwość wydania karty zasłużonego dawcy każe płacić składkę 25 zł corocznie. Czy tak to wygląda? Pozdrawiam
Witam serdecznie!
Jeżeli jakiś dawca składa wniosek o odznakę ZHDK a nie chce dołączać do PCK nie ponosi żadnych kosztów. Wszystkie koszty są pokrywane przez Skarb Państwa przez co dawca nie może być nimi obciążany. Pobieranie opłaty członkowskiej 25 zł nie ma związku z nabywaniem odznaki ZHDK. Opłatę tą płacą tylko osoby, które chcą przynależeć do struktur PCK.
Witam,
Mam pytanie: Czy jest możliwość otrzymania odznaki III stopnia jeżli podczas wystawiania wniosku na odznakę miałem oddane już ponad 12 litrów było zaznaczone żeby wydać oba stopnie ale otrzymałem tylko odznakę II stopnia a pani w OT RKiK podczas wydawania powiedziała że zawsze wydają tylko te najwyższego stopnia które się należą. Dodam że prędzej nie był wystawiany wniosek o odznakę 3 stopnia.
Witam serdecznie!
Oczywiście, że jest taka możliwość. Proszę tego nie robić przez RCKiK tylko oddział PCK https://pck.pl/kontakt/
Miałem dokładnie tę samą sytuację – po oddaniu 18 litrów zaznaczyłem pani, że oprócz I stopnia, chciałbym również II stopnia, o którą wcześniej nie wnioskowałem.
Zostałem wezwany do PCK. Przyszedłem dzisiaj i okazało się że przygotowane jest tylko I stopnia. Ale jako, że miałem ze sobą legitymację HDK, pan tam zajrzał, wbił przyznane odznaki, na miejscu sporządził legitymacje za obydwa odznaczenia i mi wręczył.
Ja byłam w PCK w Siedlcach po oddaniu 5 litrów krwi Pani wypisała mi książeczkę (jak się później okazało honorowego dawcy krwi), odznaki nie dostałam.
Nasłuchałam się przez godzinę by się zapisać do PCK.
Uważam, że skoro dajemy coś z siebie to nie powinniśmy latać za odznakami, tylko to powinno być nagradzanie a nie upominanie się.
Złożyłem wniosek o odznakę. oddane 17981 ml – właśnie otrzymałem telefon z odmową, Muszę oddać jeszcze te brakujące 19 ml (0,1% z 18 litrów). Szkoda, że tacy służbiści w PCK pracują.
Proszę o informację.
Czy donacja ze wskazaniem jest liczona puli oddanej krwi w toku honorowego oddawania.
Witam serdecznie!
Donacja ze wskazaniem to również donacja honorowa.
Witam
Czy krew oddana ze wskazaniem sumuje się z tą oddana honorowo?
Czy krew (ilość) oddana ze wskazaniem jest gdzieś rejestrowana?
Witam serdecznie!
Tak liczy się jako honorowa. Jednostka jest dodawana w statystykach jako dawca rodzinny. U Pana w rejestrze nie dokonuje się żadnych adnotacji.
Dziękuję.
W swojej “karierze” krwiodawcy oddawałem krew w różnych miejscowościach. Wszystko mam wbite w książeczkę, ale.jak rozumiem, książeczka nie jest dokumentem potrzebnym przy wniosku o odznakę. W takim razie czy będę musiał z każdego centrum krwiodawstwa kolekcjonować zaświadczenia, czy raczej te informacje są w jakimś ogólnym systemie? Oddawałem zarówno w wojskowych jak i cywilnych centrach.
Witam serdecznie!
Musisz z każdego centrum (nie punktu krwiodawstwa) pobrać osobne zaświadczenia potwierdzające ilość oddanej krwi. O zaświadczenia możesz poprosić mailowo.
Dzień dobry,
Złozyłem wniosek o ZHDK III stopnia kilkanaście dni temu. Oddawałem w wojskowym centrum i cywilnym. Książeczkę mam z wojskowego, oba centra wbijały pieczątki. Jak wnioskowałem nie musiałem przynosić z wojskowego żadnych zaświadczeń, pani zsumowała wszystko z obu centrów i wypisała zaświadczenie o ilości oddanej krwi. Wszystko bez udziału wojskowego centrum, nie musieli wypisywać swojego zaświadczenia.
To ja mam takie pytanie. Gdy dostałem plastikową kartę “karta identyfikacyjna grupy krwi” przestałem nosić ze sobą papierową legitymację na pieczątki. Czy jeśli moje donacje starczyły by już na 1 odznakę HDK ale w legitymacji nie miał bym tego wbitego to czy RCKiK dobiły by mi tych pieczątek z donacji które miałem a nie są w tej legitymacji czy wystarczy jakiś dokument RCKiK bez okazania legitymacji ?
Witam serdecznie!
Przy staraniu się o odznaki ZHDK RCKiK wystawia zaświadczenie potwierdzające oddanie odpowiedniej ilości krwi. Legitymacja HDK nie wystarcza gdyż dokument na podstawie którego wypisuje się wniosek o odznakę musi pozostać w oddziale PCK.
W przyszłym roku będzie już 12 litrów oddanych jako ZHDK 🙂 Już nie mogę się doczekać kolejnej donacji.
Czy oddając osocze po przebyciu COVID można też otrzymać legitymację ? Jaki jest przelicznik krwi do osocza aby zostać honorowym dawcą krwi ? i czy osocze wogóle zalicza się do honorowego dawstwa krwi ? Dzięki za info
Witam serdecznie!
Tak osocze ozdrowieńców jest wliczane do ogólnej ilości krwi oddanej tak samo jak innych dawców. Przelicznik jest taki sam 600 ml osocza to 200 ml krwi pełnej. Legitymacje wydaje się na prośbę dawcy, Niestety obecnie sa w postaci plastikowych kart.
Witam, oddałem już 3 razy osocze po covidzie czy w związku z tym też mogę otrzymać legitymację i jak się liczy przelicznik krwi do osocza ? Nikt mi nie zaproponował wydania legitymacji czy n ależy to zgłosić w placówce tam gdzie oddaję osocze ?
W latach 1991-95 oddalam ok 3 ltrow krwi z papierowej legitymacji, ktorej numer mam. . Nastepnie otrzymalam szarą wydaną przez PCK placówka terenowa w Chorzowie ( krew oddawalam w punkcie krwiodawstwa przyszpitalnym, ktore juz nie istnieja) i oddalam kolejne 2.5 l. Teraz chce wrocić do oddawania krwi. Chcialabym również mieć książeczkę. Obecnie mieszkam w Warszawie. Gdzie powinnam się zgłosić ? Chorzowska placówka terenowa PCK nie istnieje.Czy szara legitymacja HDK jest wystarczajacym dokumentem potwierdzajacym donacje ? Czy należy skąś wyciągnąć jeszcze informacje ?
Witam serdecznie!
W pierwszej kolejności proszę poprosić poprzednie centrum krwiodawstwa o przesłanie zaświadczenia potwierdzającego ilość oddanej krwi. To tak na przyszłość jakby Pani potrzebowała podliczenia wszystkich donacji do odznak. Po drugie proszę przynieść gdy będzie Pani chciała oddać tą legitymację szarą. Możliwe, że będzie można w niej wbijać w dalszym ciągu kolejne pieczątki. Niestety RCKiK w Warszawie przeszło na legitymacje plastikowe na których nie ma możliwości zapisu donacji. Potwierdzają one tylko tożsamość dawcy https://krwiodawcy.org/pierwsze-nowe-legitymacje-hdk
Jaki jest czas od zlozenia wniosku do przyznania odznaki III stopnia ? Skladalem wniosek w lutym 2020 na Nowogrodzkiej, ale nie otrzymalem dotychczas odpowiedzi
Witam serdecznie!
Nowogrodzka przesyła wnioski do PCK. Proszę się skontaktować z Tomasz Szelest, warszawa15@pck.org.pl, (22) 50 65 196.
Witam, otrzymałem już 3 odznaki hdk. Niestety gdzieś mi zginęły odznaki 3 i 2 stopnia. Mam tylko tą za oddane 18 litrów. Czy można wystąpić o wydanie jakiś duplikatów (legitymację mam wszystkie)?
Witam serdecznie!
Tak, można wystąpić o wydanie duplikatów odznak. Wydaje je oddział PCK, który nadawał odznakę.
Witam, w jaki sposób oddać najwiecej krwi/skladnikow w ciagu roku? Co i w jakich odstepach by wyszlo jak najwiecej? (Kobieta)
Witam serdecznie!
Podwójne donacje płytek krwi. Oddaje się co 4 tygodnie. Przeliczane każda na 1 litr krwi.
Witam. Na wniosku o odznakę jest pozycja przynależność do klubu HDK PCK. Czy aby uzuskać odznakę odpowiednio III,II,I stopnia konieczna jest przynależność do klubu ?
Witam serdecznie!
Nie, nie jest wymagana.
“lub odpowiadającą tej objętości ilość innego składnika krwi” czy osocze liczy się 1:1 czy jakoś inaczej? Z czego to wynika, bo w Rozporządzeniu nic na ten temat nie ma?
Witam serdecznie!
Najważniejsze przepisy znajdują się w ustawie o publicznej służbie krwi https://krwiodawcy.org/akty_prawne/D19970681Lj.pdf,
600 ml osocza to 200 ml krwi pełnej (https://krwiodawcy.org/kalkulator-donacji/).
Witam chodzi mi oto że w latach 1995-2005oddawałem krew w Grajewie zdałem około 10 litrów , dzwoniąc do Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku odpowiedziel mi że zdałem tylko 0,450 w 2005 roku gdzie można by było to jeszcze sprawdzić.
Czy w Grajewie oddawałeś w punkcie stacjonarnym czy krwiobusie?
Różnie to było ale wiekszość raczej stcajonarnie z tego co pamietam.
Niestety w takim razie dokumentacja może być tylko w RCKiK. Brałem pod uwagę taką możliwość, że przyjeżdżał krwiobus innego centrum ale jeżeli głównie stacjonarnie to punkt podlegał pod RCKiK w Białymstoku i tylko oni mogą mieć informacje o donacjach.
Czy aktualnie jest możliwość wystąpienia z wnioskiem o odznakę? czy można złożyć go online?
Witam serdecznie!
Część oddziałów rejonowych wznowiło przyjmowanie wniosków. Podobnie z RCKiK i rozpoczęły ponowne wydawanie zaświadczeń potwierdzających ilość oddanej krwi. Jeżeli chodzi o składanie online to to jest taka możliwość również tylko w wyznaczonych oddziałach. Nie jest to odgórnie regulowane przepisami dlatego zalecam bezpośredni kontakt ze swoim oddziałem https://pck.pl/kontakt/oddzialy-okregowe-pck
Witam.
Jestem krwiodawca juz jakis czas.
Oddaje krew w dwoch krajach w Polsce i Anglii
W Polsce oddalem okolo 8 litrów. W Anglii bo tam mieszkam na stale – okolo 12 litrów.
Razem daje to okolo 20 litrow.
Czytajac regulamin nigdzie nie jest napisane ze jest wymagane aby oddac w jednym panstwie tylko honorowo. Dodatkowo oddalem krew kiedy Anglia byla w Uni Europejskiej. Wiec teoretycznie spelniam wszelkie wymogi ubiega sie o legitymacje I szego stopnia. Czy dobrze mysle.
Pozdrawiam
Witam serdecznie!
teoretycznie temat prosty i opisywany przez nas https://krwiodawcy.org/krew-oddana-za-granica Niestety wymogi jaki dokument nalezy przedstawić by był wiarygodny dla placówek publicznej służby krwi w Polsce już nie jest opisany przepisami. Przez co robi się zamieszanie. Najlepiej zapytać się NCK czy podtrzymuje swoje stanowisko i wtedy załatwiać sprawę ze swoim RCKiK.
Oddałem w centrum krwiodawstwa 2250 mL krwi od jesieni zeszłego roku ale nie dali mi na to żadnego kwitu, karty, legitymacji ani nic innego.
Czy te dane są gdzieś w systemie (gdyby się na stare lata okazało, że jakieś “uprawnienia” z tego płynące mogą się przydać), czy też po prostu to gdzieś z biegiem czasu przepadnie i później nie udowodnię ile krwi oddałem?
Witam serdecznie!
Tak, istnieje Krajowy Rejestr Dawców Krwi. Wszystkie donacje są w nim zamieszczone. Można co jakiś czas pobrać zaświadczenie potwierdzające oddanie określonej ilości krwi np tak jak są przyznawane odznaki po 6, 10, 18, 20 litrach.
Dzień dobry,
Oddałem już ponad 11 litrów krwi.
Kilka lat temu przystąpiłem do Programu Lojalnościowego, z tym że po odebraniu pierwszej “nagrody” – kubka który stoi do dziś ze mną :), przeprowadziłem się i niestety książeczka z pieczątkami zagubiła się. Czy Państwo prowadzą rejestr elektroniczny ?
Proszę pytać bezpośrednio w swoim centrum bo według regulaminu:
Inne postanowienia regulaminu.
5.1 Utratę lub trwałe uszkodzenie Karty należy zgłosić do Organizatora w formie pisemnej.
5.2 W przypadku, o którym mowa w pkt. 5.1, Uczestnik otrzyma nowa Kartę, przy czym
stemple zgromadzone przez Uczestnika na utraconej, bądź uszkodzonej Karcie nie ulegają
odtworzeniu.
Mam pytanie, oddałam krew 11 razy czyli w sumie 4950 ml krwi. Czy do uzyskania najniższej odznaki muszę uzyskać te brakujące 50 ml czy zostanie to uznane za wymagane 5 l ?
Witam serdecznie!
Musisz oddać jeszcze raz krew lub jej składniki.
Oddałem będąc w wojsku w latach 1984-1985 dwa litry krwi, niestety nie mam potwierdzenia bo książeczkę zgubiłem.
Czy jest możliwe że jeszcze teraz dostanę zaświadczenie o oddaniu krwi.
Było to w Żurawicy pod Przemyślem, gdzie ewentualnie mam pytać?
Teraz oddaję od kilku lat i mam oddane 5 litrów.
Witam serdecznie!
Są dwie możliwość. Poboru dokonywał personel centrum w Rzeszowie https://www.rckk.rzeszow.pl/kontakt-z-rckik/godziny-pracy albo wojskowego https://www.wckik.pl/kontakt.php
Witam, w chwili obecnej mam oddane 18.900 ml krwi pełnej ale od tygodnia dopiero należę do klubu HDK, jaka jest procedura uzyskania odznak krok po kroku i jakie dokładnie można uzyskać, dziękuję z góry za konkretne podpowiedzi…
Witam serdecznie!
Niestety sytuacja z COVID-19 troszkę namieszała również przy staraniu się o odznaki. Głównie chodzi tu o etap składania wniosku i odbierania odznaki. Dlatego zalecam w pierwszej kolejności poszukać bezpośredniego kontaktu telefonicznego z oddziałem PCK https://pck.pl/kontakt/oddzialy-okregowe-pck i dopytać się o sposób złożenia wniosku. Część oddziałów zezwala na zrobienie tego online, inne proszą o wstrzymanie się ze składaniem aż do unormowania się sytuacji, jeszcze inne przyjmują je jak do tej pory.
Witam serdecznie. Chciałem sie zapytac co trzeba zrobic aby uzyskac Oznake honorowego dawcy krwi III stopnia w czasie epidemii koronowirusa.
Witam serdecznie!
W chwili obecnej część centrów wstrzymało przyjmowanie wniosków o odznaki.
Witam. Jeśli oddałem krew 5 razy jak na razie z tym że 4 razy w wojskowym szpitalu a raz w RCKiK i nie miałem książeczki HDK na którą zbierałbym stępelki to czy to się jakoś sumuje czy liczy się tylko krew oddana w RCKiK? I czy jest jakiś rejestr który potwierdził by ile krwi oddałem?
Witam serdecznie!
Jeżeli chodzi o łączną ilość krwi np do odznak to się sumuje. Jednak w rejestrze RCKiK nie będzie donacji z resortowych centrów i odwrotnie. Dlatego za każdym razem przed złożeniem wniosku o odznakę będzie trzeba pobierać osobno zaświadczenia potwierdzające ilość oddanej krwi. Ten problem powinien zniknąć pod koniec przyszłego roku kiedy wejdzie system e-krew http://e-krew.pl/, który będzie stworzony na podstawie jednej bazy w której będą wszystkie donacje bez względu gdzie oddaliśmy.
Ryszard czy ja sam moge zlozyc wniosek o nadanie Zasluzony HDK dla Zdrowia Narodu za odanie 33 itrow krwi
Witam serdecznie!
Wniosek składa centrum krwiodawstwa. Niestety w większości centrów obecnie jest wstrzymane składanie wniosków.
Witam, oddawałam krew 2 razy, nie dostałam żadnej legitymacji tylko kartę programu lojalnościowego “Każda kropla jest cenna”, na której zbieram stempelki. Rozumiem, że nie jest to odpowiednik legitymacji? Czy w takim razie powinnam się upominać o legitymację?
Witam serdecznie!
Nie, karta programu nie jest odpowiednikiem legitymacji choćby z tego względu, że należy ją oddać przy odbieraniu nagrody. W życie weszły nowe przepisy, które zmieniły wzór legitymacji z książeczki na kartę plastikową. Niestety na nowym dokumencie nie ma możliwości zapisywania żadnych informacji łącznie z donacjami. https://krwiodawcy.org/pierwsze-nowe-legitymacje-hdk W związku z tym część centrów ich nie wydaje bo sa na niej tylko nasze dane jak w dowodzie. Oczywiście możesz zgłosić chęć posiadania legitymacji w rejestracji. Od 2021 roku dostępny będzie system e-krew http://e-krew.pl/, który pozwoli sprawdzać online historię naszych oddań.
Witam. Ja mam te plastikowa legitymacje ale nie dostałam informacji o mojej grupie krwi. Czy można to gdzieś sprawdzić?
Witam serdecznie!
Online nie. Proszę napisac maila do RCKiK z prośbą o przesłanie grupy krwi. Jeżeli jednak chce Pani mieć dokument proszę się przy okazji zapytać o kartę identyfikacyjną grupy krwi.
witam,
oddałem ponad 6l krwi, jeśli teraz wyrobię Legitymację III stopnia to do kolejnej legitymacji (II stopnia – 12l) znowu jest liczone od początku czy 6 + 6 ?
Dziękuję za odpowiedź.
Witam serdecznie!
Po otrzymaniu odznaki III stopnia musisz oddać kolejne 6 litrów krwi by otrzymać II stopnia, czyli jak to określiłeś 6+6.
Liczone od pierwszego oddania? Jak masz 3 stopień, jak oddasz kolejne 6 litrów krwi (w sumie 12 litrów w życiu?) możesz dostać 2 stopień. Z 3 stopniem jest analogicznie.
Witam,
rozumiem że noszenie baretki na mundurze (brązowa odznaka) nie jest zgodne z prawem i ktoś mógłby kazać mi ją zdjąć?
Ktoś kto zna temat mógłby mi to przybliżyć?
Witam serdecznie!
Sprawa jest dość prosta jeżeli chodzi o “suche” prawo. Zgodnie z przepisami nosi się tylko wtedy baretki jeżeli przewidują to akty prawne opisujące daną odznakę, odznaczenie czy order. Nie ma żadnego aktu prawnego, który mówi, że odznaka ZHDK ma baretkę. Dlatego wszystko zależy od wewnętrznych przepisów jednostek, gdyż wiem, że część dowódców zezwala na ich noszenie.
Witam.
Właśnie zacząłem czytać o możliwości otrzymania odznaki za oddanie krwi. I mam maly dylemat bo żadna ustawa (miejska i panstwowa) tego nie reguluje.
W Polsce oddalem ponad 6l krwi. Natomiast w Anglii ponad 12l. Razem to daje ponad 18 l.
Jestesmy w Uni Europejskiej wiec posiadamynte same prawa.
W zadnej ustawie nie zostalo sprecyzowane że trzeba oddać dana ilość krwi w danym kraju. Tylko ze trzeba oddac ale juz nie gdzie.
Wiec moje zapytanie jaka odznakę powinienem otrzymac ?
Pozdrawiam
Witam serdecznie!
Pytaliśmy się o to kiedyś Narodowego Centrum Krwi https://krwiodawcy.org/krew-oddana-za-granica Jednak to była ich interpretacja przepisów. Zmieniła się dyrekcja NCK i MZ. Dlatego zalecam dopytanie się czy nadal ta interpretacja jest właściwa. Tak jak Pan zauważył przepisy tego nie regulują.
Tak jak pisałem wczesniej u nas w Puławach miałem przypadek ze Pani pobrała mi za wydanie ksiązeczki honorowego dawcy krwi 20 zł i te pieniadze kazała mi wrzucić do skrzynki. Poprosiłem o wyjasnienie ją oraz PCK Lublin i nie potrafia tego wyjasnic. Po ponownym pojawieniu sie w PCK Puławy powiedziano mi ze jest to darowizna ktora sama sobie ustaliła bo tak sie u nich praktykuje.
W zwiazku z cała sytuacja niestety ale ową ksiązeczke spakowałem do koperty i odesłalem do siedziby PCK Lublin opisałem cała sytuacje i podziekowałem za bardzo dobre traktowanie mnie jako honorowego dawcy krwi. W tym dniu zakonczylem oddawanie krwi a PCK ma mnie w nosie. Oddałem w sumie 39330 ml.
Dla mnie beznadziejna sytuacja dla nich nic sie nie stało.
W ciągu roku moim dwóm kolegom tez kończa sie ksiązeczki i powiedzieli ze dokładnie zrobią to samo.
Witam serdecznie!
Wszystko zależy od tego co to za legitymacje. Jeżeli donacyjne to mogą pobrać opłatę gdyż je powinna wydać placówka publicznej służby krwi. Obecnie sa one w postaci plastikowej karty. PCK nie jest częścią służby krwi więc nie ma obowiązku ich wydawać. Jeżeli była to legitymacja ZHDK, czyli ta do odznaki to jest to niedopuszczalne i należy to niezwłocznie zgłosić do Zarządu Głównego PCK.
Obdzwonilismy Warszawe,Katowice,Łódz i chyba Krakow i w kazdym oddziale PCK nie pobierają i nigdy nie pobierali za to dodatkowej opłaty i generalnie skrytykowali działanie PCK w Puławach oceniając to jednoznacznie za niedopuszczalne. Lecz nic sobie zbytnio z tego nie zrobili . Ani telefon do Lublina ani prosba o wyjasnienie a nie zwykłe przepraszam . Odesłanie ksiazeczki do głównej siedziby PCK w Lublinie i rozmowa z Panią ktora sie tym zajmuje nic nie dała i przeszła bez echa.
Brak szacunku do NAS. Czyli dla nich dawca jest mało znaczący. Jak nie ja to bedą inni.
Oddawałam krew w dwoch róznych oddzialach, z zadnego nie otrzymalam zaswiadczenia o tym, ile krwi dostalam. Chcialabym posiadac ksiazeczke HDK,zeby moc gromadzic pieczatki po kazdej kolejnej donacji. Czy ktos moze podpowiedziec jak to zrobic?
Witam serdecznie!
Od roku legitymacje hdk są wydawane w postaci plastikowej karty https://krwiodawcy.org/pierwsze-nowe-legitymacje-hdk. Co do zaświadczeń chciałem się dopytać czy dobrze rozumiem: pisał Pan do nich na maila i nie otrzymał odpowiedzi.
Witam. Oddawałem krew w 2 różnych szpitalach oraz kilku różnych oddziałach terenowych w 3 różnych miastach.W jaki sposób mogę zweryfikować oraz skąd pobrać zaświadczenie o ilości oddanej krwi (głównie chodzi mi o te oddziały terenowe) ?
Witam serdecznie!
Jeżeli punkty te podlegały pod różne centra to proszę napisać maila z prośbą o przesłanie zaświadczeń potwierdzających ilość oddanej krwi. Obecne centrum albo wypisze na podstawie tych zaświadczeń jeden dokument albo będzie Pan musiał przedstawić w PCK kilka zaświadczeń.
Czy przysługuje mi odznaka jeśli spełniam kryteria ale sumując je z dwóch różnych oddziałów (Opole i Katowice)?
Witam serdecznie!
Oczywiście, że tak. Proszę skontaktować się z “dawnym” centrum i poprosić o wystawienie i przesłanie zaświadczenia o ilości oddanej krwi. Chyba, że obecne centrum zgodzi się na spisanie donacji z legitymacji donacyjnej hdk.
Witam. Zwracam uwagę na pewne insynuacje autora treści. Mianowicie, jeśli ktoś oddaje krew i potem chce odznakę i legitymację by to upamiętnić itp. To nie oddaje z potrzeby serca ?
Czy PCK za wydanie ksiązeczki honorowego dawcy krwi ( stara mi sie juz skończyla) ma prawo pobierać 20 zł i z jakiego tytułu nie wystawiając zadnego pokwitowania a tylko prosbe o włozenie danek kwoty do skrzynki?
Witam serdecznie!
Nie, nie ma prawa. Koszty nadania odznak pokrywane są z budżetu Ministerstwa Zdrowia dlatego PCK nie może pobierać żadnych opłat.
Czy wie ktoś może jaki jest okres oczekiwania na wręczenie odznaki? Wniosek o nadanie odznaki złożyłem w regionalnym oddziale PCK w swoim mieście jakoś na początku maja i do dnia dzisiejszego nie mam żadnych informacji na ten temat.
Witam serdecznie!
Okres oczekiwania nie jest regulowany przepisami i zależy od oddziału. Są placówki PCK, które odznakę wraz z legitymacją wydają od ręki. W innych należy czekać tak długo aż wspomniany oddział wyśle wnioski do nadrzędnego oddziału i w nim dopiero osoba upoważniona wypełni legitymacje.
Pewnie już kurzem zarosła.Jest proste rozwiązanie i to dla wszystkich oczekujących na odznaki – ruszyć przysłowiową d..ę i udać się do oddziału po odbiór (ok 3-4 tyg.), a nie czekać na ” Jaśnie panie esemes zajechał”. Trochę własnej inicjatywy.
PCK O/Katowice wydaje odznakę na miejscu, trwa do 3 minuty. Dlatego chyba najlepiej i najszybciej jest udać się osobiście po odznakę.
Czytając komentarze krwiodawców wkurza mnie fakt że niektórzy dawcy płacą za odznaki ZHDK. Otóż Takie odznaki nadaje Minister Zdrowia a wydaje PCK gratis .Wszystkie koszty związane z nadaniem tych odznak pokrywane są z budżetu Skarbu Państwa.( Ustawa o publicznej służbie krwi z 2006r). Nadużyciem jest pobieranie jakiś opłat. Jedynie opłaty można pobierać za wydanie duplikatów.
Witam serdecznie!
Na całe szczęście Pani Renata Kawka z ZG PCK bardzo szybko reaguje na nasze zgłoszenia. Dlatego jak tylko wiecie, że ktoś pobiera taką opłatę proszę o informowanie nas. Jest to jak Pan sam napisał niezgodne z prawem. Podobnie jak próbowanie wymuszenia zapisania się do klubu.
Mam oddane 6,3 litra krwi. Jednak donacje były w różnych miejscach w tym na akcjach wyjazdowych rck. Ostatnia donacja była w Słupsku. Wszystkie donacje mam wbite w legitymacje. Gdzie się udać i w jaki sposób poprosić o odznakę 3 stopnia?
Witam serdecznie!
Wszystko zależy czy centrum obecne/najbliższe Tobie wystawi Ci zaświadczenie za wszystkie donacje. Jeżeli tak to nie ma problemu. Z tym zaświadczeniem idziesz do najbliższego oddziału PCK https://pck.pl/kontakt/oddzialy-okregowe-pck
Witam.
Krew oddaje od dawna. Mam już drugi stopień.
Boli mnie to ,że za każdą odznakę muszę płacić. III stopien 25zł, II stopień 50zł.
Jeśli zdrowie pozwoli to chcę wytrwać do I stopnia tylko zastanawiam się ile PCK zawoła. Wiem,że to jest bezprawnie. Chciałabym uniknąć dalszych kosztów.
Proszę mi napisać na maila admin(małpa)krwiodawcy.org, który oddział pobiera opłaty za wydanie odznaki i legitymacji ZHDK.
Czy jeśli nie składałem wniosku o odznakę III stopnia a przekroczę ilość oddanej krwi uprawniającej do odznaki II stopnia to otrzymam obie jednocześnie, czy tylko II stopnia?
Witam serdecznie!
Przy wypełnianiu wniosku w PCK należy powiedzieć pracownikowi, że chcesz dwie odznaki i on zaznacza dwa okienka. Przykładowy wniosek: https://krwiodawcy.org/wp-content/uploads/2013/12/wniosek-zhdk-lodz-2017.pdf
Ile krwi muszę oddać krwi by dostać legitymacje honorowego dawcy krwi bez odznak?
Witam serdecznie!
Aby otrzymać legitymację honorowego dawcy krwi należy oddać jeden raz krew. O wyrobienie legitymację hdk należy poprosić w rejestracji punktu krwiodawstwa. Pamiętaj jednak, że legitymacja hdk to nie jest ta sama legitymacja o której mowa w artykule czyli legitymacji ZHDK.
Witam chciałbym się dowiedzieć ile litrów osocza trzeba oddać żeby zostać
Zasłużony Honorowy Dawca Krwi I stopnia?
15 litrów kobieta / 18 litrów mężczyzna
Witam. Oddaje krew od paru lat. Ale oddawałem w różnych oddziałach m.in. w Szczecinie, Poznaniu, Nowym Tomyślu w Lublinie i W Warszawie. Czy w takim wypadku muszą dostarczyć oświadczenie od każdego z tych punktów krwiodawstwa o ilości oddanej krwi aby otrzymać odznakę?
Witam serdecznie!
Ta, nie ma wspólnej bazy dawców.
Witam, ojciec w Wojsku w 1974 był ZHDK , niestety nie ma legitymacji prócz odznak. Gdzie może się zgłosić o potwierdzenie tego faktu. Dziękuję za pomoc.
Witam serdecznie!
Proszę napisać mailowo jeżeli oddział PCK w którym otrzymał odznaki jest oddalony o sposób/możliwość otrzymania duplikatu legitymacji ZHDK. PCK nie niszczy dokumentacji więc powinni mieć. RCKiK prawdopodobnie już nie ma tych danych.
Ja również czekam od kwietnia 2018 krwiodawca z Bochni Krakow zlewa tak ciezko wypisac ale po krew to potrafio
Witam serdecznie!
Ale czekasz od kwietnia na odznakę ZHDK?
Witam mam pytanie. Czy wniosek wraz z zaswiadczeniem o ilości oddanej krwi mogę wysłać pocztą? Do najbliższego punktu PCK mam daleko żeby osobiście złożyć wniosek o wydanie legitymacji zasłużonego dawcy krwi
Witam serdecznie!
We wniosku jest pole do podania numeru PESEL. Przy sposobie wysłania pocztą będzie problem z jego potwierdzeniem. Dlatego nie słyszałem o możliwości przesłania pocztą takiego wniosku. Oczywiście może zrobią wyjątek w Twoim indywidualnym przypadku.
A ja mam pytanie. U mnie to centrum krwiodawstwa załatwia calą dokumentację i oni sami wysłali wniosek do PCK. Przy kolejnej donacji otrzymałam legitymację zasłużonego dawcy ale bez odznaki 🙁 może nie jest ona jakaś ważna bo nie o to w tym chodzi ale to fajny symbol którym można się chwalić nosząc przypięty do ubrania 🙂 promując tym samym coddawanie krwi. Czy jest jakaś szansa na uzyskanie jej? Do kolejnego stopnia jeszcze 2,5l przede mną 😉
Witam serdecznie!
Proszę podejść do oddziału PCK i poprosić o wydanie odznaki.
Dodam, ze dzwonilem, pisalem….. Zero reakcji…
Ja zdalem 18 litrow krwi… Wyslalem do pck do wrocka wniosek o ksiazeczke….. I co i maj mnie w ****…. Pol roku czekania i c…uj… Honor po zboju….moze ktos pomoze, zareaguje…. Moze trzeba tvn zaprosic….
Odpowiedz
Witam, mam oddane ponad 17l krwi, mam odznakę III i II stopnia – tu nie upominalam się o odznaki. ? stopnia nadal nie mam – jak powinnam postąpić?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Witam serdecznie!
Procedura za każdym razem jest a raczej powinna być taka sama. Udajemy sie po zaświadczenie o ilości oddanej krwi do punktu krwiodawstwa i z tym dokumentem udajemy się do najbliższego oddziału PCK.
Witam, mam problem ze skontaktowanie się z PCK w Jeleniej Górze w sprawie wyrobienie legitymacji zasłużonego dawcy krwi. Ja i mój mąż oddajemy krew i chcielibyśmy taka legitymację mieć . Proszę napisać czy możemy to załatwić przez inne PCK?
Witam, za nie długo będę miał oddanych 18 litrów krwi, w Lublinie tyle potrzeba do korzystania z darmowej komunikacji. Czy jeżeli na co dzień zamieszkuje inne miasto, czy nalezy mi się darmowa komunikacja w Lublinie i Rzeszowie ? Czy tylko tam gdzie jestem zameldowany?
Pozdrawiam Paweł
Witam serdecznie!
To zależy od sformułowania przepisów prawnych. Ulgi w komunikacji to ulgi gminne więc każdy odpowiedni organ samorządowy określa przepisy samodzielnie. Jeżeli przepisy nie ograniczają uprawnienia do osób zameldowanych czy zamieszkałych https://krwiodawcy.org/ulgi-w-komunikacji-miejskiej to będziesz z przywileju mógł korzystać pod warunkiem, że te inne miasta nie wymagają np specjalnego biletu lub nie mają ustanowionych wyższych progów litrażowych.
Witam.
Prosze mi wyjasnic, bo z tego co czytam te komentarze, nie ma takiego tematu.
Mój to problem jest taki że mam oddane ponad 5 litrów krwi, lecz po przeprowadzce do innej miejscowości w całym zgiełku podziałem gdzieś legitymację.
Pytanie czy jest bazą danych lub jakiś plik w którym znajdzie się ile, kiedy i gdzie oddawałem krew ???
Dziękuję za informację, pozdrawiam.
Witam serdecznie!
W takim przypadku należy napisać maila do starego centrum krwiodawstwa z prośbą o przesłanie zaświadczenia o ilości oddanej krwi i wtedy z takim zaświadczeniem podejść do nowego punktu lub oddziału PCK, jeżeli litraż jest wystarczający na uzyskanie odznaki.
Tak jest baza danych w kazdym wojewodztwie. Jesli przeprowadziles sie a nadal jestes w tym samym województwie to wystarczy podejsc do punktu krwiodawstwa i zrobic nowy wpis do ksiazeczki z suma oddanych litrow krwi. Inaczej sytuacja wyglada jesli mieszkasz teraz w innym wojewodztwie. Nie ma ogolnopolskiej bazy danych, bedzie konieczne odwiedzenie poprzednio zamiesziwanego województwa- ja tak mialem i dzis odwiedzajac rodzinne strony zrobilem wpis.
Witam,
Czy jako zasłużony honorowy dawca krwi muszę czekać 3 lata na zabieg przegrody nosowej?
Witam serdecznie!
Nie musi Pan czekać 3 lata Pierwsza strona pisma https://krwiodawcy.org/dok/szpital-zhdk.jpg, druga strona pisma https://krwiodawcy.org/dok/szpital-zhdk1.jpg
@Tomek
Dziś to uczyniłem w Krakowie. Prosisz w RCKiK o takie zaświadczenie i Pani na podstawie Twojej książeczki (liczy ilość oddań razy 450ml) wpisuje ilość oddanej krwi na to zaświadczenie. Następnie z tym zaświadczeniem udajesz się fo lokalnego PCK. Mi powiedzieli żeby za 3 tygodnie dzwonić czy odznaczenia już przyszły. 🙂
Witam serdecznie
Oddałem >6 litrów krwi i chcę złożyć wniosek o odznakę ZHDK. Na niniejszej stronie jest napisane, że trzeba wziąć z RCKiK zaświadczenie o ilości oddanej krwi, czyli wpisy i pieczątki w książeczce HDK nie wystarczą? Oddawałem krew w różnych RCKiK, ale jeśli dobrze rozumiem każdy RCKiK ma dostęp do ogólnopolskiej bazy i dowolne centrum wyda mi zaświadczenie o całkowitej ilości oddanej krwi a nie tylko tej oddanej w jednostkach podległych temu konkretnemu RCKiK??
Nie każde centrum widzi donacje z innego zwłaszcza jeżeli chodzi o wymianę RCKiK – centra resortowe. Dlatego najlepiej sprawdzić w obecnym gdzie się oddaje czy w Krajowym Rejestrze Dawców Krwi są wszystkie oddania. Jeżeli nie będzie nie pozostaje nic innego jak poproszenie telefoniczie lub mailowo o przesłanie zaświadczenia z innego centrum. A dlaczego wymagane jest zaświadczenie? Bo PCK je zachowuje dla siebie w dokumentacji tak by w razie kontroli mieć dokument na podstawie którego wniosek w PCK został wystawiony.
Witam,
Otrzymałem legitymacje ZHDK bez odznaki, czy to tak powinno być? Czy to jakaś pomyłka?
Witam serdecznie!
Odznaka powinna być wydana wraz z legitymacją ale w związku z bardzo późno podpisaną umową między Ministerstwem Zdrowia a Polskim Czerwonym Krzyżem mogło się zdarzyć, że PCK zabrakło środków na odznaki. Został już ogłoszony i rozstrzygnięty przetarg na odznaki i legitymacje ZHDK i w ciągu kilku tygodni powyższe powinny trafić do oddziałów okręgowych i rejonowych. Dla pewności proszę dopytać telefonicznie czy będą pamiętać o tym, że dana osoba nie otrzymała odznaki czy trzeba to zgłosić.
Dzień dobry,
Mam pytanie nt. oddawania krwi w różnych Centrach Krwiodawstwa ( mam oddane 5l krwi łącznie, ale część jest oddana w Olsztynie, a część w Bydgoszczy) – wszystko jest przybite w książeczce – jak rozwiązać taką sytuację – jak to będzie rozpatrywane?
Witam serdecznie!
Jeżeli wszystkie donacje są w książeczce to może Pani podejść do obecnego centrum krwiodawstwa i poprosić o wystawienie zaświadczenia. Panie powinny uwzględnić wszystkie donacje. Jeżeli jednak nie będą chciały to trzeba napisac maila z prośbą o przysłanie pocztą zaświadczenia o ilości oddanej krwi w starym centrum i wtedy przedstawić takie zaświadczenie.
Witam, jestem krwiodawcą i otrzymałem dwie odznaki: III i II stopnia. Niestety gdzieś zagubiłem jedną z nich. Czy jest możliwość otrzymania takiej samej drugiej odznaki w miejsce zagubionej? Z kim się kontaktować w tej sprawie?
Duplikaty wydaje podobnie jak oryginały Polski Czerwony Krzyż. Proszę się zgłosić do najbliższego oddziału i złożyć wniosek z zaznaczeniem stopnia duplikatu. Najlepiej po szczegóły udać się bezpośrednio do danego punktu, bo nie wszędzie są takie same zasady.
dziękuję za informację
Witam.
Mam takie pytanie odnośnie statusu: Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu. Przekroczyłem już 20 litrów składników krwi. Czy sam muszę zgłosić się do PCK i złożyć wniosek o odznaczenie, czy odbywa się to inną drogą?
Witam serdecznie!
Tak wniosek należy złożyć samodzielnie. Jednak zalecam szybszą drogę przez RCKiK. Tam Panie same wypełnią wniosek i wyślą go do NCK/MZ.
Szanowni Państwo i Honorowi Krwiodawcy. W latach 1985-1987 będąc w zasadniczej służbie wojskowej honorowo oddawałem krew w wojskowym szpitalu-poliklinice. Dziś po 31 latach zwróciłem sie do swego oddziału PCK o wydanie duplikatu Legitymacji HDK gdyz otrzymałem ją wraz z odznaka HDK. Odznake posiadam do dziś bez legitymacji. Powiedziano mi że do lat 25-30 są przechowywane dane osobowe a moich już nie ma ani śladu w całym Kraju. Co mogę zrobić aby je odzyskać i móc jako czynny strażak nosić z godnością odznakę PCK/HDK i móc korzystać z bez kolejkowej służby zdrowia. Dziękuję.
PCK nie niszczy dokumentacji czy przypadkiem nie chodziło o centrum krwiodawstwa?
mam oddane 11 litrow ale nie wnosilem wniosku o otrzymanie odznaki III stopnia, chce dobic do 12 i zlozyc wniosek odrazu o II stopien. Nasuwa mi sie pytanie czy dostane odznaki 3 i 2 stopnia czy tez tylko 2? A moze trzeba najpierw zlozyc o 3 a nastepnie o 2 stopien?
Witam serdecznie!
Można jednorazowo złożyć wniosek o 2 odznaki. Na Twoim miejscu złożył bym teraz wniosek o odznakę III stopnia a po osiągnięciu litrażu 12 litrów wniosek o odznakę II stopnia. Niestety w niektórych oddziałach czeka się kilka miesięcy na odznakę więc czym szybciej złożony wniosek tym lepiej.
Witam. Oddaję krew z potrzeby serca. Dostałem w punkcie krwiodawstwa książeczkę, ale nie jestem zrzeszony w żadnym stowarzyszeniu HDK czy PCK. Czy o odznakę w takim przypadku również można się ubiegać?
Witam serdecznie!
Jak najbardziej. Przyznanie odznak uzależnione jest tylko od dwóch rzeczy: chęci złożenia wniosku i posiadania odpowiedniego litrażu. Gdy chcemy otrzymać odznaki należy po przekroczeniu 6, 12, 18 (odznaki ZHDK) i 20 litrów (odznaka HDK-ZdZN) złożyć wnioski o poszczególny rodzaj i stopień odznaki. W tym celu po pobraniu z siedziby centrum lub oddziału terenowego zaświadczenia o ilości oddanej krwi udajemy się do oddziału Polskiego Czerwonego Krzyż (jako jedyna organizacja ma uprawnienie ustawowe do nadawania odznak ZHDK) i tam pracownik wypełnia wniosek zaznaczając o którą odznakę lub o które odznaki się ubiegamy. Jeżeli jest taka możliwość w danym oddziale odznakę i legitymację otrzymamy od ręki, jeżeli nie ma zostanie wyznaczony przybliżony termin kiedy będziemy mogli ją odebrać. Zdarza się tak, że nieraz gdy w centrum mówimy, że potrzebujemy zaświadczenie o ilości oddanej krwi bo chcemy się ubiegać o odznakę ZHDK to centrum samo proponuje, że przekaże wniosek do PCK i wtedy nie musimy się fatygować. Jeżeli zaś chodzi o odznakę HDK-ZdZN to aby ją otrzymać wniosek składamy bezpośrednio w centrum. Wnioski są dostępne na miejscu. Czas oczekiwania na tą odznakę jest długi, może wynieść nawet ok 12 miesięcy. Jest to spowodowane dużą ilością wniosków z powodu zmian w przepisach (http://krwiodawcy.org/hdk-zdzn/) oraz tym, że jest to odznaka resortowa Ministerstwa Zdrowia co powoduje, że kazda legitymacja musi być podpisana przez osobę upoważnioną z MZ.
Cześć, mam dwa pytanka: 1) czy posiadanie odznaki ZHDK III stopnia jest równoznaczne z otrzymaniem Brązowej Honorowej Odznaki PCK (IV stopnia), a jeśli nie to czy posiadanie odznaki ZHDK może być argumentem, by wystąpić z wnioskiem o nadanie Brązowej Honorowej Odznaki PCK? 2) czy takabaretka – http://baretki.nazwa.pl/sklep/product.php?id_product=96- jest zgodna z jakimkolwiek dokumentem prawnym i można ją nosić?
Z góry dziękuję za odpowiedź:)
ad 1) Nie jest równoznaczne. Odznaka honorowa PCK jest odznaką uznaniową. Zgodnie z regulaminem Odznaka Honorowa PCK jest zaszczytnym wyróżnieniem za zasługi w urzeczywistnianiu humanitarnej misji, celu i zadań Stowarzyszenia. Odznakę IV stopnia otrzymuje się po co najmniej 3-letniej działalności PCK i jej nadanie nie musi być związane z krwiodawstwem.
ad 2) Nie znajdziesz dokumentu prawnego dotyczącego baretek. W przypadku odznak ZHDK są one symboliczne.
Witam. Ostatnio składałem wniosek o III stopień za 6l , odbierając dostałem tylko książeczkę bez “przypinki”. Czy powinienem ją dostać? Czy dostaje się jatylko przy jakiś oficjalnych wręczeniach? I czy można się o nią jakoś upomnieć ?
Witam serdecznie!
Wraz z legitymacją powinien Pan otrzymać również odznakę. Proszę się zapytać w oddziale terenowym kiedy Pan może zgłosić się po nią i czy jest odnotowane, że Pan jej nie otrzymał.
Mam pytanie. W zeszłym roku złożyłam wniosek o przyznanie odznaki brązowej (złożyłam sama bo chyba nikt nie zauważył że oprócz członków PCK ktoś jeszcze oddaje krew). Powiedziano mi że składka wynosi tyle i tyle zł na rok i zostaje się członkiem PCK. Nie zapytałam co prawda czy musi się być członkiem bo przedstawiono to w taki sposób, że innej możliwości nie ma. Zapłaciłam za dwa lata z góry. Śledzę prasę i dowiedziałam się że przyznawano odznaki w połowie roku. Nie otrzymałam jej. Do naszego PCK nie można się dodzwonić a e-maila nie posiadają. W końcu udało mi się dostać nr do przewodniczącego Rady HDK PCK który powiedział, że odznakę otrzymam następnym razem. I rzeczywiście otrzymałam pod koniec roku – o czym dowiedziałam się z prasy w lutym tego roku. Jakie są zasady i procedury. Nie informuje się członków o przyznanym odznaczeniu, nie ma żadnej informacji listownej ani telefonicznej. Formalnie gdyby nie artykuł w prasie w internecie nawet bym o tym nie wiedziała. A pro po. Dodzwonić się nadal nie mogę stąd szukam informacji na ten temat. Dziękuję i pozdrawiam, Monika
Witam serdecznie!
Zgodnie z przepisami o odznakę ZHDK wnioskuje dawca krwi z własnej inicjatywy. W pierwszym kroku dostarcza zaświadczenie z centrum krwiodawstwa lub oddziału terenowego do oddziału PCK. Tam nic nie płaci ponieważ na odznaki Ministerstwo Zdrowia przekazuje środki do PCK w postaci dotacji. Tak więc koszty nadania odznaki zgodnie z ustawą pokrywa MZ i PCK nie ma prawa pobierać jakichkolwiek opłat. Odznaka ZHDK należy się dawcy krwi, który się legitymuje odpowiednim litrażem. Nie musi być członkiem żadnego stowarzyszenia. Przy wypisywaniu wniosku w PCK pracownik lub wolontariusz PCK informuje o sposobie i terminie odbioru odznaki i legitymacji. W zależności od oddziału mogą one być wydawane od ręki w oddziale, po pewnym czasie w oddziale lub na uroczystościach.
Hej mam pytanie po ilu litrach przysługuje zasłużony krwiodawca dla kobiet ?? Wszędzie pisze że od 5 l a ostatnio w ambulansie dowiedziałam się że podobno od 4 ??
Witam serdecznie!
Od zawsze próg był ustalony na 5 litrów. Nie było w tej kwestii żadnych zmian.
Wita. Czy ktoś się orientuje czy do odznaczenia ZASŁUŻONY HONOROWY DAWCA KRWI przysługuje baretka?
Witam serdecznie!
Zgodnie z przepisami “odznaka składa się z dwóch części: odznaki zasadniczej ze wstążką i baretki” https://krwiodawcy.org/akty_prawne/D2017000167701.pdf
Oddaję krew ponad 40 lat i chętnie kupię jeden egzemplarz – znaczek… Jakoś tak ominęła mnie ta
Witam. Oddałem według przelicznika na stronie RCKiK Warszawa ponad 15 litrów krwi. Czy muszę składać wniosek o odznakę ZHDK 3 stopnia, czy w związku z ilością oddanej krwi automatycznie wniosek idzie na odznakę 2 stopnia?
Witam serdecznie!
Ogólnie zasada jest taka, że dawca samodzielnie składa wnioski w PCK. W pierwszej kolejności pobiera zaświadczenie z centrum i zanosi je właśnie do oddziału PCK. Są również centra, które same załatwiają sprawę wniosków bezpośrednio z PCK. Na wniosku pracownik zaznacza o którą odznakę/ odznaki stara się dawca. Przykładowy formularz https://krwiodawcy.org/wp-content/uploads/2013/12/wniosek-zhdk-lodz-2017.pdf
Pytanie zadałam ponieważ w drukach znalazłam punk przynależność do klubu. I zastanawiałam się co mam tam wpisać.
Proszę nic nie wpisywać.
Cześć, pytanie brzmi czy mogę się ubiegać o odznakę nie należąc do żadnego klubu krwiodawców?
Witam serdecznie!
Oczywiście, że tak. Odznaka ZHDK i HDK-ZdZN są odznakami litrażowymi i przysługują każdemu dawcy krwi, który odda odpowiednią jej ilość. Jeżeli chodzi o ZHDK to droga jej zdobycia jest opisana tu: https://krwiodawcy.org/odznaki-zasluzony-honorowy-dawca-krwi jeżeli chodzi o HDK-ZdZN tu: http://krwiodawcy.org/hdk-zdzn/
Odaję krew kiedy mam okazję pracuję za granicą jestem w klubie Adma Grybów we wrzesniu złożyłem wniosek o krzyż zasłużonego krwiodawcy 3 stopnia a w listopadzie dowiedziałem się ze nie będzie wręczenia medali bo fundusz wstrzymał fundusze dziękuje pisiorom. Wcześniej oddawałem krew od 18 lat i zgubiłem książeczkę to dowiedziałem się od pani w Gorlcach w szpitalu że szkoda szukać tych informacji że to jest nie realne .krew oddaję honorowo z potrzeby serca nie dla zysku a tak zostałem potraktowany pozdrowienia
Witam serdecznie!
Niestety ciężko mi się odnieść do uwag gdyż dotyczą odznaki, której nie znam i nic o niej nie wiem. Czy może chodzi o Krzyż Zasługi?
@andrzej radzik. Przeczytałem to co napisałeś z ogromnym niesmakiem. Nie dość, że piszesz bez ładu i składu, upominasz się o jakieś nieistniejące odznaczenia, o które sam zresztą wnioskujesz i masz pretensję do “pisiorów” że Ci tego nie dali. Złożyłeś wniosek o krzyż, nie dali Ci medalu a Ty jeszcze zgubiłeś książeczkę krwiodawcy. Okropny ten Kaczyński. Jak On mógł tak Cię potraktować? Pewnie jeszcze w tych Gorlicach w PCK “pisiory” rządzą? U mnie w PCK siedzi babsko już ze 20 lat, żyje tylko z kwest ulicznych, na które ciągle są wysyłane dzieciaki ze szkół. Dla krwiodawców niczego nie robi.
Cześć
Czy jeśli oddaje tylko osocze lub płytki zamiast krwi pełnej to tez musze oddać 18 litrów czy jest jakiś przelicznik że tego oddaje się mniej?
Witam serdecznie!
Stosuje się przelicznik: https://krwiodawcy.org/kalkulator-donacji/
Witam oddałem już 18 litrów krwi ale nikt mnie nie poinformował o tym jak starać się o “odznaczenia” ,pierwsze odznaczenie otrzymałem wraz z wymianą książeczki po oddaniu 6,300 w PCK DDZ ,po 12 litrach cicho, po 18 cicho, więc ruszyłem popytać w PCK a następnie do RCKiK-Wałbrzych a tu zdziwienie wniosek o nadanie srebrnej i złotej odznaki będzie( po mojej interwencji) ale pani z RCKiK-Wałbrzych uprzedziła mnie że według ich komputera to ja oddałem 17,999 ,a ja pytam jak to możliwe zawsze od dawałem pełen pakiet nie liczę tego co potrzebne do badania + to co w tych przewodzikach i ect., do książeczki mam wbite po ilości razem 18 litrów i to jeszcze z pieczątkami i zatwierdzone w ich rejestrach a tu taki babol ,na torcie będzie 18 kropelek czekoladowych a w odczycie na spotkaniu( oprócz krwiodawstwa dojdą wyniki sportowe i tam takie małe co nieco z życia na spotkaniu klubowym) ktoś z prowadzących przeczyta 17,999 bo tak mam mieć napisane na wniosku o odznaczenia ,ale pani RCKiK-Wałbrzych mówi że to nie ma znaczenia bo i tak dla nich to 18 litrów ,pytam się jak to możliwe zawsze patrze ile automat pobierający krew pokazuje wypisz wymaluj 450 ml, I tak już całkiem serio RCKiK-Wałbrzych nie może napisać 18 litrów bo komputer ich pokazuje 17,999 ale mój prezes przed całym gronem znajomych i sponsorów ma kłamać że i tak to jest 18 litrów choć z informacji RCKiK-Wałbrzych wynika jednak 17,999. Jak oddaję krew zawsze proszą nas aby wypełniać ankiety co jest dobre a co można by zmienić (nie mam żalu do personelu pobierającego krew) pytam tylko kto to czyta bo jak czytam posty innych to mam wrażenie że nikt!!! .A na koniec zacytuję-“AG 22 grudnia 2013 at 20:30-….Mają prosić, żeby im podziękowali? To tak jakby ( z całym zachowaniem proporcji) kazać kombatantom składać wniosek o przyznanie orderu Virtuti Militari?” Dziękuję za uwagę.
Uzyskanie takiej legitymacji, które powinno być nagrodą dla honorowego dawcy, niestety ale jest drogą przez mękę. Bardzo nie polecam kontaktu z Paniami z PCK w Warszawie na Szańcowej. Są opryskliwe, nie odbierają telefonów, a jak uda się już dodzwonić, to mają pretensje że przeszkodziło się im w pracy (?!). Po kilku miesiącach oczekiwania na legitymację, dowiedziałem się, że zmieniły się druki, wydawanie legitymacji zostało wstrzymane i muszę czekać kolejnych kilka miesięcy (razem będzie to już ponad pół roku). Na pytanie czy może moja legitymacja poszła jeszcze na starym druku bo wnioskowałem o nią dawno, dostałem odpowiedź, że wtedy już wiedzieli o nowych drukach i odłożyli mój wniosek do “kiedyś”. Oczywiście takiej informacji nie dostałem jak dzwoniłem już kilkanaście razy, ciągle było tylko że “jeszcze nie wiadomo, proszę zadzwonić za 2 dni” itp. Teraz każą mi kontaktować się w 2018 roku (!). Fatalna organizacja, aż odechciewa się walki o coś co tak naprawdę powinno być dawane automatycznie. Jestem bardzo zawiedziony
Niestety realia są takie że krwiodawcy dostają maksymalnie odznakę I stopnia za oddaną ilość, później już się o niech zapomina. Natomiast pozostałe odznaczenia przyznają sobie członkowie lokalnych klubów, a “szary” krwiodawca jest już pomijany.
Witam serdecznie!
Teraz można składać również wnioski o odznakę Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu http://krew.info/hdk-zdzn/ Są one nadawane osobom, które oddały 20 litrów krwi. O wnioski należy pytać w Regionalnych Centrach Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa oraz w ich oddziałach terenowych.
Tak właśnie jest, byłem na takim uroczystym zebraniu. Było 8 ZHDK z litrażem ponad 30l na głowę, był zastępca burmistrza, redaktorzy z radia i gazety, ksiądz, działacz PCK, i kilkoro nauczycieli-opiekunów szkolnych kółek PCK. Wszyscy dostali odznaczenia czy odznaki a my, krwiodawcy, pięknie wypisane podziękowania “za dar życia” Ostatni raz byłem na takim zebraniu. Nie chcę robić za listek figowy dla biurw z PCK.
i tu się z tobą zgadzam potem tylko doja a to co dobre to dla siebie ( a mam oddane 45l)
W roku 1969 otrzymałem legitymację ZHDK .Krew oddawałem z przerwami /pływałem na statkach/ do roku 2001. Niestety dwie legitymacje gdzieś mi zaginęły. Chciałbym je sobie odtworzyć.Proszę o informację ile lat są przechowywane dane o oddaniu krwi.W Zamościu takich danych z lat 1970-75 nie otrzymałem
Witam serdecznie!
Stare przepisy nakazywały przetrzymywanie dokumentacji przez 30 lat od ostatniej rejestracji. Obecne przepisy nowelizujące ustawę o publicznej służbie krwi wydłużyły ten okres do 50 lat. Proszę również zwrócić się do PCK z prośbą o wydanie zaświadczenia lub jakiegoś dokumentu potwierdzającego donacje na podstawie których wydano Panu odznakę ZHDK.
OK, poczytałem komentarze niżej i widzę, że nie trzeba. Sorry za spam 😉 Pozdrawiam
Witam. Czy przy skladaniu wniosku o odznakę dla ZHDK trzeba zostać członkiem PCK i zapłacić składkę członkowska PCK ? Czy można odmówić ?
Ja jak odbierałem nic takiego nie płaciłem, ale ostatnio znajomy jak chciał odebrać to płacił i trochę mnie to zdziwiło.
Witam serdecznie!
Nic się nie zmieniło. Nie trzeba być członkiem klubu PCK a w związku z tym nie trzeba płacić składki członkowskiej.
Witam, miesiąc temu po raz pierwszy oddałam krew, byłam trochę zestresowana, bo nie wiedziałam jak zareaguję na pobranie, z tego wszystkiego zapomniałam zapytać o legitymację krwiodawcy, chcialabym regularnie oddawać krew. Czy mogę wyrobić tę legitymację teraz, czy dopiero przy następnym pobieraniu, a jeśli przy następnym to czy to poprzednie pobranie też będzie wpisane ? No i jeszcze pytanie odnośnie wyników badań, nie mieszkam w mieście w którym stał wówczas krwiobus, czy jest jakiś sposób na uzyskanie wyników bez jeżdżenia do placówki której ów krwiobus podlega?
Witam serdecznie!
Najlepiej poprosić przy następnej donacji o wyrobienie legitymacji. Nie ma jednakowych zasad co do sposobu zgłaszania chęci posiadania legitymacji i jej przekazywania. Jeżeli nie chcesz czekać możesz spróbować napisać na maila do centrum aby przy następnym przyjeździe krwiobusu na akcję personel przywiózł legitymację. Chyba, że nie jesteś pewna czy akurat będziesz mogła być w dany dzień na akcji. Możesz również w czasie pisania maila zapytać się czy istnieje możliwość przysłania pocztą. Z góry zaznaczam, że nie we wszystkich punktach taka możliwość istnieje. Oczywiście donacja wcześniejsza będzie wbita do legitymacji. Co do badań to chęć otrzymania ich trzeba zgłaszać w czasie rejestracji czyli przed donacją. Odbiór podobnie jak legitymacji w zależności od centrum odbywa się w siedzibie centrum, oddziale terenowym lub w krwiobusie. Wszystko do ustalenia z punktem, który dokonuje poboru krwi.
Witam kiedyś częściej oddawałam krew na okres ciąży i macierzyństwa niestety przestałam. Ostatnio znowu podjęłam decyzję o oddawaniu krwi niestety zgubiłam starą książeczkę. Gdzie mogę się dowiedzieć ile krwi już oddalam? Pozdrawiam
Witam serdecznie!
Możesz udać się do placówki publicznej służby krwi i poprosić o wystawienie duplikatu legitymacji hdk. Wpisuje się tam w odpowiedniej rubryce ilość krwi oddanej łącznie do tej pory. Dane bierze się z Krajowego Rejestru Dawców Krwi. Jeżeli oddawałaś krew również w centrach resortowych to musisz do nich napisać osobno w sprawie zaświadczenia potwierdzającego ilość oddanej krwi ponieważ donacji z tych centrów nie widać w “zwykłych” regionalnych.
Przez pewien czas zaprzestałem oddawania krwi gdy oddałem znów pani z rckik sama podliczyła i powiedziała jak i gdzie mam wypełnić wniosek o odznakę. Pozdrawiam legnickie RCKIK
Chciałam spytać o nurtujący mnie szczegół. Od zeszłego roku mam odznakę ZHDK, ale dopiero niedawno zaczęłam się wypytywać ludzi z innych miast, którzy też je mają jak u nich wygląda staranie się o ich uzyskanie. Wszyscy mówią, że bezpłatnie się je uzyskuje w najbliższym PCK. Więc jak to jest że akurat w PCK u mnie w mieście panie tam pracujące twierdzą, że bez opłat (wpisowe i coroczne opłaty członkowskie) za bycie członkiem tutejszego klubu hdk nie można uzyskać owej odznaki? To jakiś wymysł tutejszego PCK, czy po prostu poszczególne ich oddziały mają “wolną rękę” jeśli chodzi o warunki uzyskania przez krwiodawców odznak? Czy jeśli wypiszę się z tutejszego “klubu” to będę mogła (tym razem bezpłatnie) kolejną odznakę za parę miesięcy uzyskać podczas dłuższego pobytu w “stolicy województwa”? Z góry dziękuję za odpowiedź
Witam serdecznie!
Pobieranie opłat za wydanie odznaki Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi jest niedopuszczalne. Polski Czerwony Krzyż otrzymuje na nie pieniądze z budżetu państwa.
Witam.ja oddałem już ponad 12 l.krwi i nikt mi nie mówił o żadnych odznakach czy coś tego typu jedynie odliczenie podatkowe jest.I jakoś żyje z odznaka czy bez mam legitymację krwiodastwa oraz ze mogę być dawcą szpiku kostnego.krew 0- jest.pozdrawiam wszystkich.
Posiadanie legitymacji Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi jest wymagane w kontaktach ze służbą zdrowia. Bardzo to ułatwia nam życie, zwłaszcza przyspieszenia kolejki w dostępie do świadczeń medycznych.
Czy np. jeśli przy następnej donacji pyknie mi 12l to świeżo po oddaniu krwi moge wypisać wniosek o przyznanie odznaki II stopnia? Z góry dziękuję za odpowiedź 🙂
Witam serdecznie!
Tak. Możesz wnioskować o odznakę w dniu przekroczenia 12 litrów. Pamiętaj, że występują dwie drogi. Do tej pory głównie wnioski składało się w oddziałach PCK. Teraz coraz częściej wnioski przyjmują same centra. Zobacz jak jest u Ciebie.
Witam serdecznie! Mam pytanie, bo nie do końca rozumiem zasady przyznawania ulgi na komunikację miejską w Poznaniu, czy przysługuje mi już z odznaką po oddaniu 6 litrów czy dopiero 18? Dziękuję z góry za odpowiedź.
Witam serdecznie!
Aby korzystać z ulgi w Poznaniu należy mieć oddane 15/18 litrów.
W Warszawie poprosiłem o podliczenie litrów i Pani sama poinformowała mnie ze mam powyżej 6l i należy mi sie odznaka wysłała wniosek do PCK i mam się zgłosić za miesiąc po odbiór odznaki i legitymacji
Oddaje krew od 10 lat a dopiero dwa lata temu dowiedziałem się o uldze podatkowej dla krwiodawców. Darowizna jest odliczana od podatku. Uprzedzając kolejne pytanie, zaświadczenie dostaniecie w oddziale krwiodawstwa.
Wracając do różnych przywilejów, książeczkę zawsze mam przy sobie i tak naprawdę wykorzystałem ją raz w szpitalu. Po godzinie czekania na izbie przyjęć z czymś wbitym w źrenicę, pokazałem ją, wtedy lekarz stwierdził, że mogłem tak od razu.
Witam,
Mieszkam w Białymstoku, tutaj oddaję krew i osocze, wydaje mi się, że już tutaj po przeliczeniach mało mi brakuje do 6 litrów. ALE dodatkowo 5 razy na woodstocku oddawałem krew (oddziały zielona góra i poznań). Czy to się sumuje tzn zielona, poznań i białystok? To jeden system?
Witam serdecznie!
Te donacje się również liczą. Jednak Krajowy Rejestr Dawców Krwi troszkę kuleje 🙂 Może się zdarzyć, że jedno centrum nie widzi jakiejś donacji innego centrum. Dlatego najlepiej samemu sobie podliczyć w domu na podstawie legitymacji a następnie poprosić o zaświadczenie z centrum krwiodawstwa. Jeżeli wartości będą inne wtedy najlepiej się zapytać z czego wynikają różnice. Jeżeli dane centrum nie widzi któregoś oddania to można poprosić mailowo o przesłanie zaświadczenia o ilości oddanej krwi z tego “okazjonalnego” punktu.
Oddaję krew z potrzeby serca. Nie liczę na przywileje ani odznaki, poprostu czuję że muszę oddać krew, wsiadam w samochód jadę do RCKiK w Łodzi i oddaję. Mam z tego ogromną satysfakcje. Przy okazji pozdrawiam najlepszy zespół z RCKiK w Łodzi 🙂
Radek – potrzeba serca jest dla każdego podstawowym motywem. Jednak możliwość dostania się do lekarza – w pewnym momencie stanie się dla Ciebie istotna. Sam korzystałem zarówno z bezkolejkowej obsługi w szpitalu jak również z rehabilitacji kręgosłupa – bez konieczności czekania 7 miesięcy. A dlaczego jeździsz samochodem oddawać krew? Po oddaniu krwi nie powinieneś prowadzić pojazdów mechanicznych.
Jestem pielęgniarka pracującą w pogotowiu ratunkowym i mam ogromny szacunek do krwiodawców w Polsce.Ja tego nie robię ,bo się boję iniekcji -komuś mogę ..Wnerwia mnie ,ze Was tak mało doceniają .Jak się przydarzy operacja w rodzinie i członek dostał krew ,to nikt nie pyta od kogo ,uważa ,ze tak ma być i tyle.To wynika z polskiego podejścia do wszystkiego,tego spadu komunistycznego . Wg mnie krew jest darem bezcennym i wszelkie wynikające z oddawania kwi ulgi są niczym w zestawieniu z tym darem.Krwiodawcy nie wstydzcie się ,że macie ulgi , to Wam się naprawdę należy .Idea oddawania krwi jest słuszna i w zestawieniu z wszechogarniającym komercjalizmem ,to i tak dano Wam minimum.A propo PKP ,TO POWINNI SIĘ WSTYDZIĆ. Za tzw.komuny oddawał Pan krew i doceniono to a teraz w tzw.demokracji ,gdzie niby szanuje się drugiego człowieka , zabrano Panu to minimum? Mam pytanie czy Włodarze PKP NAPRAWDĘ ZBANKRUTUJĄ doceniając takich ludzi jak Pan? Mam nadzieją,że mimo tych wszystkich ,spotykających Was nieprzyjemności, nadal Będziecie czynić to Dobro.Pozdrawiam .Bojąca się iniekcji Pielęgniarka.
Ja na pytanie dlaczego oddaję krew odpowiadam czasami, że bardzo boję się zastrzyków. ALe jeszcze bardziej nie lubię tchórzy. Więc wbrew sobie i swoim lękom (fobiom) chodzę i oddaję krew. Nie kosztuje mnie to aż tyle a skoro mogę uratować komuś życie? W poniedziałek idę kolejny raz – krew potrzebna a mam O-…
Witam Na brązową odznake liczy sie ilosc 12 pieczatek czy dokladna ilosc 6 litrów. W sensie czy mam uzbierac jescze dwie czy juz moge isc złozyc wniosek ?
Pozdrawiam
Witam serdecznie!
Liczą się litry. Musisz mieć oddane co najmniej 6 litrów a więc 14 donacji krwi pełnej.
W moim mieście rodzinnym niestety nie dba się o krwiodawców w ogóle…. Aż przykro pisać… Nawet Panie w Rckik z działu promocji nie wiele w tym kierunku robią. Jakiś czas temu próbowałam o coś zawalczyć dla naszych regionalnych krwiodawców i od Pani z działu promocji Rckik do której poszłam po jakiś rodzaj wsparcia, kopa do działania, poradę- usłyszałam, że ” za dużo byśmy chcieli” …. Szkoda, wielka szkoda…
jakie miasto
A jesli oddaje krew w dwóch różnych punktach krwiodawstwa to po zaświadczenie musze iść do dwóch punktów czy jeden mi wypisze całość
Witam serdecznie!
Jeżeli Twoje obecne centrum widzi donacje z drugiego punktu w Krajowym Rejestrze Dawców Krwi to nie ma żadnego problemu. Wystawi zaświadczenie za wszystkie donacje. Jeżeli zobaczysz, że brakuje oddań to niestety będziesz musiał się skontaktować z poprzednim centrum.
Pozdrawiam!
Czyli to że mam wszystkie wpisy w legitymacji nic nie da jesli punkt krwiodawstwa nie widzi tego w rejestrze
Witam ponownie, jeżeli masz w legitymacji wpisy to nie powinni robić kłopotów. Jednak wszystko zalezy od personelu. Czy oba punkty podlegały pod regionalne centra czy któryś podlegał pod resortowe (MON lub MSWiA)?
Oby dwa regionalne
Ja również miałam lukę (strajkowała hemoglobina a później przyjmowałam leki, które mnie dyskwalifikowały) gdyby nie ona miałabym znacznie więcej pieczątek 🙂
Witaj Laura!
Zdarza się. Mam nadzieję, że przed nami jeszcze sporo donacji i nieraz wymienią nam książeczkę z powodu braku miejsca na nowe pieczątki.
Będąc w wojsku po raz pierwszy oddałem krew .Był to w 1988 r. Dzięki obsłudze w punkcie w Głogowie zaprzestałem zdawać krew zostałem zrypany na czym ziemia stoi ponieważ krew się przelała i opieprzyła wszystko , zapewne była to moja wina , bo nie patrzyłem na worek który leżał przy ziemi ok.30 cm.W 2014 roku po przeczytaniu artykułu w gazecie regionalnej o zapotrzebowaniu na krew postanowiłem udać się po raz drugi do punktu krwiodawstwa w Żarach przyjęto mnie tu bardzo dobrze i tak zostało po dzień dzisiejszy, lecz dziury 26 -lat niestety nie da się nadrobić.A to tylko dzięki uprzejmej Pani z Głogowa.
Witam serdecznie!
Cieszę się Ryszard, że powróciłeś do krwiodawstwa mimo niemiłej sytuacji z przeszłości. Sam również straciłem kilka lat z krwiodawstwa mimo iż nie spotkała mnie taka sytuacja jak Ciebie. Porostu przestałem oddawać krew i wróciłem do oddawania po kilku latach. Żałuję, że miałem tą przerwę. Nie pamiętam już teraz nawet z jakiej przyczyny przestałem chodzić do punktu. Ważne jednak Ryszard jest to, że wróciliśmy i teraz oddajemy. Jak to mówią “każda kropla jest cenna” 🙂 Dziękuję za komentarz i pozdrawiam!
Witam , ja zacząłem moją przygodę dość nietypowo < gdyż jako jedyna osoba z kręgu mogłem oddać krew na czyjeś konto a dokładnie na konto syna mojego szwagra minął rok i sytuacja sie wtóruje ojczym kolezanki ma mieć zabieg niestety ona sama ma chorobe dyskwalifikującą na oddanie matka chora na raka a brak nadużywajacy alko.po pewnym czasie poszedłem oddać sam z siebie i już nie na kogoś z "wymuszonej" woli lecz jako honorowy dawca . Czuję sie dumny z tego że oddaję i mogę pomóc innym , jestem zadowolony z atmosfery jaka panuje w punkcie RCKiK bo jest fajnie a nwet w chwili oddawania bywa wręcz wesoło.Przyznaję iż robię to dla innych (udało mi się nawet wkręcić w to żonę :))ale również nie bedę ukrywał że robię to też dla siebie ,że robie to dla możliwosci skorzystania z ulg z szybszego dostępu do służby zdrowia zwłaszcza teraz w tych czasach gdzie każdy pojedyńczy człowiek liczy się z każda chwilą i każdą złotówka .Przyznaję iż z taką samą ochotą idę oddać krew jak i wpisać zwrot z podatku za jej oddanie i nie wstydzę się tego .Najgorsze dla nie jest to że tak naprawdę HDK nie jest doceniany w innych placówkach służby zdrowia niz w jednostkach gdzie jest "pobór " krwi , żadnej info na tablicach a co "przykre" nawet pracownicy w placówkach służby zdrowia o takich rzeczach nie wiedzą i wyobrażcie sobie jakie dantejskie sceny sie dzieją jak ide do lekarza i pytam kto 1 i wchodzę sam przed nim 😛
Czy naprawdę trzeba należeć do PCK i opłacać składki by otrzymać medal ZHDK?
Witam serdecznie!
Nie trzeba być członkiem PCK ani jakiejkolwiek innej organizacji aby otrzymać odznakę Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi. Trzeba jedynie złożyć zaświadczenie w PCK o ilości oddanej krwi.
Od 1 stycznia 2016 roku w Kielcach osoby, które oddadzą 450 ml krwi otrzymują zaświadczenie z RCKiK upoważniające do korzystania przez okres 30 dni z darmowego biletu w autobusach komunikacji miejskiej. Oczywiście samo zaświadczenie nie wystarczy bo trzeba się udać do jednego punktu ZTM i wyrobić bilet elektroniczny ale to nie jest problem. Z tego co wiem to w tym roku już wydano ok 700 takich zaświadczeń. Jak widać można. Jeżeli to ma być magnesem przyciągającym nowych krwiodawców to jestem za. Sam oddałem dopiero 6200 ml krwi i nie oczekuję fanfar i medali ale dziś od bardzo miłej Pani w RCKiK w Kielcach dowiedziałem się, że moja krew jako tzw. “uniwersalnego dawcy – 0Rh-” trafia do noworodków to mnie lekko przytkało. Nie wiedziałem co powiedzieć. Pozdrawiam wszystkich dawców krwi.
Irytuje mnie stwierdzenie “z dobrego serca”. Zacząłem oddawać lata temu. Nie wiedziałem o bezpłatnym transporcie, czy kolejkach do lekarza. Kiedy jednak doczytałem temat jeszcze chętniej zacząłem oddawać krew. Robiłem to bardziej systematycznie niż wcześniej, aby szybciej uzyskać legitymację.
Oddaję, bo można, wypada i ogólniej jest łatwiej. Podobnie jak przepuszczam kogoś, kto skręca w lewo.
Nie kumam dlaczego mogę zbierać paragony, aby wygrać w państwowej loterii Opla, a mam nie oddawać dla darmowych przejazdów, bo za chwile mi napiszą, ze przeciez “z daru serca powinno byc”.
Wdniu 08-07-2015 poszlam do PCK w Glogowie z zaswiadczeniem o ilosci oddanej krwi w celu wypisania mi legitymacji,uslyszalam ,ze kobieta musi miec 18 litrow na 1 stopien,z czym sie nie zgadzalam.ale pani tkwila w swoim przekonaniu..09-07-2015 znowu wybralam sie do PCK , juz byla inna pani.Nie tak to sobie wyobrazalam.Czulam sie jakbym przyszla po cos co mi sie nie nalezy,Nie mila atmosfera,pani ,ktora wypisywala mi moja legitymacje caly czas mowila tylko o pieniadzach,czy mam dzisiaj na zaplacenie skladki 25 zlotych na rok.,wymuszala na mnie zebym powiedziala kiedy zaplace,bo musi mnie zapisac kiedy przyniose.rozmowa krecila sie wokol tej skladki,Nie bylo uroczystego wreczenia legitymacjii wraz z odznaka,nawet dziekuje nie uslyszalam,pani nadal siedziala nie zadowolona za biurkiem,nie wiem co o tym myslec,i nie wiem czy chce jeszcze oddawac krew.
Witam Janina
Sytuacja która Panią spotkała nie należy do sympatycznych. Sam będąc po odbiór legitymacji miałem podobną (ktoś przede mną coś właśnie placil-ja nie zamierzalem) dowiedziałem się jednak przy tej wizycie, że pck jako organizacja istnieje i funkcjonuje z datkow, sponsorów itd. co myślę można tłumaczyć dlaczego składka (działania statutowe, w tym wypłata) tak pani w biurze leżała na sercu. Z tego co wiem składki nie są obowiązkowe i (skoro mnie nie stać) to daję to co mogę z dobrego serca-krew.
Pozdrawiam i mam nadzieję że następnym razem będzie lepiej.
Mam pytanko do Was.
Oddałem 23 litry i chciałem mieć odznakę “…Zasłużony dla Zdrowia Narodu”. Kolejna jest chyba przy oddaniu 25 litrów.
Czy faktycznie trzeba być albo w klubie PCK czy trzeba promować oddanie krwi i jakie trzeba przedstawić dowody,pieczątki,podpisy.
Czy nie można po prostu oddać krew i otrzymać kawałek blaszki. Wiadomo że będziemy wszyscy oddawać ten najcenniejszy dar jakim jest krew nawet jak nic nie dostaniemy bo to robimy dla zdrowia innych ale może ktoś kiedyś przypnie nam medal z wizerunkiem orła białego i powie dziękuję. Niby nic ale lepiej dziękować i się uśmiechać niż się czepiać i krzyczeć.
Ostatnio legitymowała mnie pani w MPK Wrocław. Pokazałem legitymacje ZHDK, popatrzyła i powiedziała “wie pan co, to bardzo pięknie co pan robi”. Nie lubię jak mi się cukruje ale fakt poczułem się fajnie i trochę speszony gdyż słyszała to połowa autobusu.
Odznaka “Honorowy Dawca Krwi – Zasłużony dla Zdrowia Narodu” przysługuje po oddaniu 20 litrów krwi oraz w wyniku uznaniu wybitnych zasług na rzecz ratowania ludzkiego życia i zdrowia oraz aktywnej działalności w ruchu honorowego krwiodawstwa. Tak mówią suche przepisy. Przykładowy wniosek może Pan zobaczyć na tej podstronie http://krwiodawcy.org/komisja-zasluzony-dla-zdrowia-narodu Podbija jednostka publicznej służby krwi oraz jednostka sporządzająca wniosek. Z wnioskiem może wystąpić sam Minister, ZG PCK, dyrektor IHiT-u lub organy stowarzyszeń zrzeszających dawców krwi.
Jasne, że nie robimy tego dla medali ale to miłe, jeżeli ktoś dostrzega twoje poświęcenie – jak by nie było, ratujemy życie oddając cząstkę siebie i poświęcając swój czas. Nikt nas nie gania i nie zmusza, chodzimy do RCKiKów z własnej i nieprzymuszonej woli nie licząc na fanfary i dopóki tak będzie okazywanie nam instytucjonalnej wdzięczności nie będzie powszechne :-). Co innego, gdybyśmy przestali przychodzić… Ale nie przestaniemy. Chyba, że będzie nas coraz mniej. Dla mnie największym ORDEREM, już nawet nie medalem czy odznaką były wystawione w RCKiK w Gdańsku rysunki dzieciaków z oddziału onkologicznego z podziękowaniami dla tych, którzy łażą do stacji i oddają krew i szpik. Się normalnie rozkleiłem przed tą tablicą. Przywileje… cóż, jeżeli ktoś oddał 18 l krwi to uratował ok. 40 osób i to, co nam się ofiaruje w ramach podziękowania to i tak niewiele, ale i to miłe. Poza tym – jeżeli skorzystamy z przywileju i będziemy leczyć się poza kolejnością to robimy to też trochę dla innych – im szybciej wyzdrowiejemy tym szybciej będziemy mogli znów oddawać krew, tak więc korzyść jest obopólna, instytucje nie robią nic bezinteresownie;-). Jakoś tam bezinteresowne są może darmowe przejazdy, ale pewnie dlatego nie są one tak powszechne i trzeba być “mocno litrażowo” zasłużonym… Pozdrawiam wszystkie siostry i wszystkich braci w donacji i… dzięki, szacun!
oddałem ponad 30 litrów krwi na poczet PKP mam złoty krzyż zasługi za czasów PRL oraz otrzymałem jako /który mam do dziś/dożywotni bilet na darmowe przejazdy koleją PKP i co dalej anulowano go WARTO ratowć życie za coś co się daje i odbiera?
myślałem, że krew oddaje się nie dla biletów tylko dla innych, ale jak widać jestem w błędzie…
Nie jesteś w błędzie 🙂
Dobrze myślałeś. Krwi nie oddaje się dla biletów. Ale, jeśli ktoś, w jakimś momencie uznał, że postawę HDK należy w jakiś sposób uhonorować i nadaje jakiś przywilej to według mnie znaczy, że dawca tego przywileju uważa, że docenia postawę krwiodawców i w ramach tego daje coś od siebie. Krwiodawca sam się nie naprasza o uhonorowanie go w taki czy inny sposób. Natomiast odebranie przywileju rodzi pytanie. Czy wartość daru krwi tak mocno się obniżyła, że trzeba odebrać nawet i to? Możecie sobie pisać o Honorze i HDK ale ja wiem jedno. Wszystkie przywileje został w jakiś dziwny sposób odebrane. Nie ma tabliczek w aptekach czy u lekarzy o obsługiwaniu Dawców poza kolejką. Nie ma zniżek na leki. Nie ma odznaczeń. Byłem kiedyś na zebraniu PCK. Było nas 8 krwiodawców , z “litrażem” ponad 30 l. Żaden z nas nie dostał żadnego odznaczenia. Dostał je burmistrz, dziennikarze lokalnego radia i gazety, nauczyciele opiekunowie kółek PCK a nawet ksiądz. Tylko nie my. My robiliśmy tylko za listek figowy. Pamiętam spojrzenie jednej odznaczonej nauczycielki, gdy się zorientowała, że żaden z nas nie został uhonorowany. Zażenowana spuściła głowę i szybko schowała do torebki swoje odznaczenie.
Odaje się dla innych, którzy potrzebują, nie rozumiem Twojego cynicznego wpisu, kris, skoro ludzie biorą kasę za różne rzeczy, kradną, robią przekręty, to TOBIE przeszkadza, że ktoś dostanie bilet na mpk za to, że odda krew?! A sam oddajesz?
oddaje krew,bo chce a za odznaka musze chodzic prosic-jaja!no i panie pracujace przy oddawaniu krwi nie powinny pracowac za kare a takie mam wrazenie
Oddałam przeszło 18litrów krwi,posiadam wszystkie odznaki,które mi się słusznie należą,i zabolało mnie takie oto stwierdzenie “. Znaczna część krwiodawców oddaje krew z potrzeby serca. Oddają ją ponieważ chcą pomóc pacjentom przebywającym w szpitalach w ich walce z chorobami, dlatego też nigdy nie interesowali się tematyką odznaczeń czy też innych korzyści (przywilejów) płynących z krwiodawstwa.” Oddaję krew bezinteresownie,z chęci pomocy innym,ale ZAINTERESOWAŁAM się odznakami po to,aby mieć pamiątkę,a nie tylko wpisy do książeczki.Przywileje w krwiodawstwie,na Śląsku,żadne,a w sumie,mogłyby być,przynajmniej ulgi w komunikacji miejskiej,może wtedy więcej ludzi przesiadłoby się z samochodu,w tramwaj czy autobus.Za moja krew,nic nigdy nie chciałam i nie chcę,w banku szpiku też jestem,na razie czekam…ale proszę nie pisać Krwiodawca który posiada odznaki,myśli o korzyściach i przywilejach,których to i tak nikt dla nich nie przewiduje.Krwiodawca 15/18l musi się udzielać w PCK aby otrzymać inne odznaczenia,czyli “Zasłużony dla Narodu Polskiego”.Ludzie,kto na to ma czas?To powinno dziać sie automatycznie,a nie udzielać sie,niby jak?Niech wreszcie przejdzie projekt ustawy,który to ureguluje,i I,II i III stopień ZdNP,dostanie ten,kto systematycznie pomaga oczekującym na krew.Pozdrawiam!
Witam
Zgadzam się z Panią całkowicie.
Mam oddane około 30l krwi i mam wrażenie, że często osoby które zajmują się klubami krwiodawstwa robią to z czystego interesu, potrafią “bić się o stołki”, ale gdy już nie ma w tym interesu nikt się tym nie interesuje.
Tak jest przynajmniej u mnie, kiedyś co rok organizowali symboliczną kolację i wręczyli odznaczenia, ale od kiedy nikt tego nie chce sponsorować, to zainteresowanie jest żadne nikt się nie interesuje czy ktoś oddaje krew ile jej oddał i czy należą mu się jakieś odznaczenia.
Nie oczekuję, żadnego poklasku czy nagród, ale jakiegokolwiek zainteresowania czy informacji, a same odznaczania to jak dla mnie to takie symboliczne “Dziękuję”
Także jestem w bazie w potencjalnych dawców szpiku i robię to także bezinteresownie, tam chociaż dostałem potwierdzenie, że jestem zarejestrowany i od czasu do czasu jaką informację
Jestem tego samego zdania w tym co napisałaś. Kawałek blaszki powinni otrzymywać bez żadnych zasług, bo też nie wiadomo ile ich trzeba i czy osoba w PCK zakwestionuje to jako promowanie w oddawaniu krwi. tak też mi powiedzieli. Ja nie oddałem aż tak dużo. Na dzień dzisiejszy oddałem lekko ponad 23 litry ale fakt faktem miło by mi było jakbym otrzymał medal i nie po to żeby nosić to w widocznym miejscu codziennie tylko żeby mieć świadomość ilu osobom pomogłem i żebym. przypominam że dorosła osoba ma w sobie od 5-6 litrów krwi a nas czyli Honorowych Dawców Krwi jest coraz mniej a to przez choroby,leki nawet przez szycie nie możemy oddawać krwi przez sześć miesięcy.
Fakt faktem czasami legitymacja Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi przydaję się i nie wiedziałem że aż tak.
Ostatnio miałem mieć rezonans na który bym czekał ponad rok z książeczką czekałem cztery dni.
czasami warto się nie tylko pochwalić co upomnieć
“Znaczna część krwiodawców …” to nie znaczy wszyscy. Ja np nie oddaję z potrzeby serca tylko dla szpanu (póki co oddałem 23 l), dla wolnego dnia i dlatego, że mogłem dostać złota odznaką = bezpłatne przejazdy komunikacją miejską i mogę się wykłócać o wejście do lekarza bez kolejki. Wprawdzie nie jeżdżę MPK a do lekarzy chodzę raz na 2 lata, ale mogę – kto mi zabroni !
Witam ja mam pytanie odnośnie samych odznak, ponieważ kiedys starałem sie o dwie odznaki lecz z braku czasu i pozniej troche lenistwa nie odebrałem tych odznak i legitymacji. Teraz otrzymałem duplikaty tych legitymacji ale odznak ani widu ani słychu. Zastanawiam sie tez czemu wyrobiono mi duplikaty skoro nie dostałem oryginalnych.czy mozna gdzies dokupic same odznaki??
Witam serdecznie!
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA ZDROWIA z dnia 21 sierpnia 2006 r. w sprawie określenia wzoru oraz szczegółowych zasad i trybu nadawania odznaki honorowej “Zasłużony Honorowy Dawca Krwi”
Proszę więc zapytać się w PCK. Koszty nie są duże takich odznak. Powinny zamknąć się w kilku złotych.
dziękuje za odpowiedź
Panie Marcinie o jakie odznaki Panu chodzi Oddam po 6 litrach 12 i 18 bo już mam złotu Krzyż zasługi od 1 prezydenta rzeczpospolitej WOJCIECHA JARUZELSKIEGO
Witam interesuje mnie gdzie moge uzyskac informacje o ilosci oddanej krwi gdyz nie zawsze miale ksiazeczke i nie mialem podbitej a takze oddawalem w roznych miastach polski. Prosze o odp.
Witam serdecznie!
Zgodnie z zapewnieniem Narodowego Centrum Krwi istnieje wspólny Krajowy Rejestr Dawców Krwi. Jednak z praktyki wiem, że zdarza się, że centra nie widzą donacji z innych punktów. Proszę więc podejść do najbliższego RCKiK w którym oddawałeś i zapytać się czy widzą wszystkie donacje. Jeżeli nie, nie pozostaje nic innego jak tylko uzyskiwać dane z poszczególnych punktów.
Wielkie dzieki z odp. W piatek ide oddac krew to zapytam ale jesli nie beda widziec wszystkiego to bede mial problem z zebraniem wszystkich donacji no ale zobaczymy. pozdrawiam
baju baj nie masz wpisów książece dawcy więc szukaj
Witam wszystkich!
Mam taki pytanko:
W wniosku jest miejsce na wpisanie Klubu HDK. Czy istnieje możliwość przyznani odznaki nie będąc członkiem żadnego klubu HDK?
Witam serdecznie!
Oczywiście, że tak. Odznaka ZHDK jest nadawana obligatoryjnie za przekroczenie odpowiedniego litrażu. Nie potrzeba być członkiem żadnej organizacji.
ja się spytałam wczoraj na Saskiej jak otrzymać odznakę trzeciego stopnia bo już mi przysługuje i Panie na sali donacji wszystko wypełniły za mnie i po donacji która zajęła 5 min dowiedziałam się że odznaka i legitymacja będzie do odbioru po 20 sierpnia w PCK 🙂
dla mnie to niewiarogodne że jak się chce to można być miłym i frontem do “Klienta” – nie jestem w stanie sobie przypomnieć jakiekolwiek zgrzytu w tym miejscu 🙂
Proszę Państwa,
Chodzi o zasadę, a nie o ilość czasu jaką zajmuje wystąpienie o coś. Nigdy nie występowałem o nagrody dla siebie i nie mam zamiaru – to jest żenujące!
Kwestię wykorzystania danych krwiodawcy możnaby rozwiązać podpisywaną w stacji krwiodawstwa, po osągnięciu wymaganego pułapu, zgodą na wykorzystanie danych osobowych dla potrzeb nadania odznaki.
Moloch jak zawsze działa po najniższej linii oporu…
po linii najmniejszego oporu
MAM ODDANE 30L KRWI A NIEPAMIETAM KIEDY ZOSTALEM ZAPROSZONY NA OBCHODY DNIA KRWIODAWCY
Zgadzam się z AG. To same centra RCKiK powinny występować o przyznanie odznaki dla krwiodawcy. Aktualnie wygląda to tak, że sam krwiodawca musi niejako prosić się o przyznanie odznaki. Trochę to niepoważne.
Z artykułu powyżej wynika, że odznakę ZHDK nadaje się na pisemny wniosek m.in. jednostek organizacyjnych publicznej służy krwi.
Jednostkami organizacyjnymi publicznej służby krwi są, zgodnie z art. 4. ust.3 i art. 23 ustawy o publicznej służbie krwi m.in.
? centra regionalne, które są publicznymi zakładami opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U.91.91.408 z późn. zm.) tworzonymi przez Ministra Zdrowia i finansowanymi z budżetu państwa
centra regionalne to m.in.
Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu
Z powyższego wynika, że nie trzeba zgłaszać się do PCK jak pisze autor w części “Procedura nadania odznaki ZHDK” bo wystarczy pytać w swoim oddziale regionalnego centrum.
Pytanie: Skoro mieszkam w Pile i tu oddaję krew w oddziale Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu to czy ten mój oddział mógłby złożyć pisemny wniosek abym wreszcie otrzymał te odznaki? Oddałem już 18 litrów a nie mam żadnej z nich.
Najszybsza droga to samodzielne, bezpośrednie złożenie wniosku w najbliższym oddziale Polskiego Czerwonego Krzyża. Jeżeli chodzi o podmioty publicznej służby krwi w 90% ich działanie polega na wypełnieniu wniosku z PCK lub zaświadczenia według własnego wzoru potwierdzającego oddanie określonej ilości krwi i jej składników. Sytuacje kiedy to RCKiK samodzielnie występuje o odznakę do PCK są rzadkie.
W Warszawie wygląda to tak, że prosi się pielęgniarkę aby podliczylła ile się oddało krwi. Jeśli sie okaze ze przysługuje nam odznaka to sama wypisuje jakis papierek i jest on wysylany do PCK. Po około miesiącu można odebrac odznakę w siedzibie PCK
Tak jak napisał “krwiodawca” – najszybsza ścieżka jest wtedy, gdy zawnioskujesz samemu.
Opiszę jak to wyglądało na moim przykładzie (a przy okazji dotyczy legitymacji widocznych na zdjęciu 😉 ).
Po donacji wyczerpującej wymaganie 18l poprosiłem w rejestracji o zaświadczenie o ilości oddanej krwi w celu uzyskania odznak HDK PCK. Zaświadczenie, tak jak wszystkie inne w RCKiK, zostało wystawione od ręki. Z tym zaświadczeniem, książeczką donacji i dowodem osobistym udałem się od razu do WZO PCK Poznań na Górnej Wildzie. Wszystkie 3 legitymacje (nie wnioskowałem wcześniej o leg. po 6 i 12 litrach oddanej krwi) wypisano mi wydano razem z odznaczeniami w czasie nie dłuższym niż 15 minut 🙂
Łączny czas od zakończenia donacji, do odbioru legitymacji (liczone z przejazdem przez centrum Poznania) wyniósł nie więcej niż 1h.
Myślę, że można by narzekać, na fakt, że należy samemu wnioskować o wydanie odznaczeń/legitymacji, ale ścieżka jest na tyle uproszczona i szybka, że mz nie jest to problem, a na pewno nie ujma dla krwiodawcy.
Dla mnie ta procedura jest trochę dziwna. Krwiodawca ma “składać wniosek o nadanie odznaki”? Jeśli to jest odznaczenie to samo PCK powinno, bez proszenia nadawać je zasłużonym krwiodawcom, jako formę podziękowania. Mają prosić, żeby im podziękowali? To tak jakby ( z całym zachowaniem proporcji) kazać kombatantom składać wniosek o przyznanie orderu Virtuti Militari…
Niestety ale PCK nie może mieć dostępu do danych (ilości oddanej krwi) bez zgody krwiodawcy. Członkowie klubów PCK nieraz otrzymują odznaki bez pisania wniosków ale tylko dlatego, że wcześniej upoważnili klub do działania w ich imieniu.